måndag 9 februari 2015

Måndagsfunderingar från tåget

Tåget är bra! Jag hinner förbereda mig inför arbetsdagen, många dokument att läsa och möten att förbereda. Ibland träffar man någon bekant och det blir intressanta samtal. Hemresan kopplar jag mest av och skakar av mig intensiteten i arbetet. Tåget, särskilt X-tåget är viktigt för Hälsingland, det märks särskilt om mornarna och eftermiddagarna. Många människor är beroende av tågen för att ta sig till arbete och studier. Hela regionen, inte bara Hälsingland tappar i utveckling om Trafikverkets förslag blir verklighet. Inte konstigt att frågan om de så kallade servicefönstret är den viktigaste frågan som ligger på mitt bord just nu.

Självklart måste järnvägen repareras och servas, men det måste ske med minimala störningar. Det förslag till servicefönster som nu ligger skulle innebära stopp för all tågtrafik dagtid, vilket naturligtvis inte är acceptabelt. Det måste gå att finna andra lösningar. Vi ligger på från många håll, från kommunerna, från de berörda regionerna, från riksdagsledamöter. Förhoppningsvis ger det resultat.

Det blir ljusare och ljusare, vårkänslorna börjar komma. I helgen fångades havsöring på flugspö i Gavleån. Fiskesuget och lusten till flugbindning börjar återkomma. Jag är en inspirationsmänniska när det gäller flugfisket. Vintertid är det bokläsning som gäller. Läser en biografi på engelska om Frank Sawyer, en mycket känd nymffiskare och den som bidrog till att göra fisket med nymf populärt i Sverige. Det går inte att jämföra flugfisket i de engelska kalkströmmarna med de flugfiske vi har i Sverige. Vattendragen är helt annorlunda och sättet att fiska blir därför också annorlunda. Boken är ändå läsvärd, den förmedlar ett förhållningssätt till livet, naturen och fisket som tilltalar mig. Ibland känns det som om jag i ett tidigare liv levt på den engelska landsbygden. Förhållningssätt är något jag funderar mycket på, såväl inom mitt fiske som inom politiken.

Det har rymt en massa regnbåge från en odling i Siljan och folk vallfärdar dit för att fiska på stora och feta fiskar. Själv är jag lite tveksam. Det verkar som om så mycket fisk lockar fram våra sämsta sidor, rovfiskaren i oss. Man skyller på att man bedriver fiskevård och fyller frysen med fisk. Vissa säljer sin fisk, rena slaktbilder läggs ut av stolta fiskare, eller fiskevårdare. Jag lockas inte längre av sådant. Självklart vill jag få stora fina fiskar när jag fiskar, men jag vill samtidigt tygla rovfiskaren i mig. Den är ännu inte helt tyglad, så därför åker nog inte jag till Siljan.

Gillar inte plusgraderna. Blåsten i helgen förstörde skidspåren på slingan. Det är fullt av skräp i dem, skräp som fastnar på fästzonen under skidorna. Om värmen fortsätter kan det bli svårt att fräsa upp spåren och dra nya spår. Då får det bli pannlampa och Golfspåret resten av säsongen. Tråkigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar