tisdag 27 januari 2015

Morgontankar från tåget

Vaknar utvilad före väckarklockan trots att det var kommunfullmäktige igår. Tror aldrig det har hänt tidigare. Känns skönt, men samtidigt lite konstigt. Faktum är att trots den intensiva starten på mitt nya uppdrag så känner jag mig mer avslappnad och lugn än vad jag gjort på många år. Kan ha att göra med att jag inte känner mig lika utsatt i mitt nya uppdrag. Kan också ha att göra med att jag kommit igång bra med skidåkningen. Jag mår bra av skidåkning, åkte lite över fem mil förra veckan. Tänk om jag kunde finna en motionsform som känns lika bra under barmarkssäsongen.

Det börjar bli ljust om mornarna när jag tar tåget ner till Gävle. Vinterlandskapet är fantastiskt vackert.


Börjar känna mig lite varm i kläderna i mitt nya uppdrag. Har långt ifrån fått grepp om alla de frågor Hållbarhetsnämnden har att hantera, men jag har börjat få en bild av helheten. En bild ännu utan konturer, trots det en god början. Var till Ånge på styrgruppsmöte med Atlantbanan förra veckan. Atlantbanan handlar om att utveckla trafiken på järnvägen mellan Stockholm och Trondheim. En viktig fråga, särskilt som det ser ut som om Norge kommer att elektrifiera Meråkersbanan, järnvägen mellan Storlien och Trondheim. Trafikverkets förslag på två timmars servicefönster på stambanan oroar alla. Hoppas man finner en lösning som innebär minimalt med störningar för trafiken på banan.

Denna vecka är också intensiv. Ett par möten igår, bla preidieberedning inför nästa nämnd, sammanträde med regionsstyrelsen, utbildningsdagar med såväl samtliga i styrelsen och nämnderna som med vår socialdemokratiska partigrupp. Det innebär lite skidåkning och ingen helgledighet. Ser ändå fram emot veckan. Trivs med mig själv och livet.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Klokt och bra resonemang!

    Hoppas att det blir skidåkning så många tillfällen som möjligt, du gör bra ifrån dig tycker jag, både längdmässigt och tidsmässigt, bra jobbat!

    Tack!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera