torsdag 8 januari 2015

Nybörjartankar

Nytt år, nya löften, nytt liv. Så brukar varje år börja och det brukar för det mesta rinna ut i sanden, eller kanske med den smältande snön framåt våren. För mig är det verklighet oavsett när snön smälter. Jag har lämnat kommunpolitikens vardag för att bli regionråd. Jag är i grunden samma person men blir samtidigt en annan. Det blir så när man byter horisont. Man får andra perspektiv när man får distans, vilket gör att man förändras lite som person, förhoppningsvis till det bättre. Samtidigt kommer omgivningen att se på mig med andra ögon nu när jag inte längre är kommunal toppolitiker. Ägnar tid åt att ställa om. Skönt att jag har några dagars ledighet så att jag kan packa om min ryggsäck och lägga skolfrågorna på rätt plats och ge plats åt mina nya frågor. Jag känner mig så pass väl att jag vet att jag behöver den tiden. Jag brukar starta mina nya uppdrag försiktigt, sätta mig in frågorna, lära känna de jag ska arbeta med innan jag gör allt för stort väsen av mig. Det jag ser i årets kalender är att det kommer att vara en intensiv vår med många utbildningsdagar. Det känns bra.

Mitt nya uppdrag innebär också mycket resande. Dagliga resor med X-tåget till Gävle ger tid till eftertanke och perspektiv. Har en tanke om att lära mig läsa och förstå poesi. Anledningen är att jag vill lära känna mig själv och min värld lite bättre. Läste en artikel i Flugfiske i Norden om torrflugefiskets fader F M Halford och hans förhållningssätt till sitt fiske. "Halfords sätt att fiska erbjuder ett sätt att stoppa klockan för en stund och tänka, analysera och förstå. Det påminner på det sättet om att läsa en dikt; att stanna upp för att både tillåta sig att känna men också för att rent intellektuellt analysera och förhålla sig " skriver artikelförfattaren Martin G Eriksson. Kan jag anamma det förhållningssättet i såväl mitt flugfiske som i mitt politiska arbete blir jag en rikare människa. Kanske kan tågresorna ge mig tiden jag behöver?

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Jag är både stolt och glad att allting känns bra för dig med ditt nya uppdrag, du är rätt man på rätt plats och detta kommer att gå så bra!!!

    Tack för att du finns till!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera