onsdag 21 januari 2015

Första regionrådsbloggen

Första inlägget i min nya roll som regionråd. Det är en mycket intensiv tid. Nya frågor att sätta sig in i, nya människor att lära känna och en helt ny roll för mig. Det är nytt för oss alla, även för de som tidigare suttit i landstingsstyrelsen och landstingsfullmäktige. Vi har haft vårt första sammanträde med Hållbarhetsnämnden. Mest formalia, det verkar som om såväl majoritet som opposition har engagerade och intresserade politiker. Det känns riktigt bra. Vi har även haft ett sammanträde med regionstyrelsen. Där märktes det från en del av oppositionens företrädare att man är kvar och kanske även vill vara kvar i den gamla landstingsstrukturen. Det var många kommentarer av typen, "vi har tidigare gjort på det här sättet, varför ändra?". Vår ambition från majoriteten är ju att den nya Region Gävleborg ska jobba annorlunda jämfört med det gamla landstinget. Hoppas att oppositionen har samma ambition. Hur som helst så kommer den närmsta tiden att handla om att läsa in sig på frågorna, besöka den verksamhet som ligger i Hållbarhetsnämndens ansvarsområde. Senare kommer jag också att ta mig tid att besöka övrig verksamhet inom Region Gävleborg. Det är en hel del utbildningsdagar inplanerade för oss politiker. Tågresorna känns sköna. Tid för eftertanke, men också inläsning av material och dokument.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Det blir jättebra det här, jag ser fram emot att få följa ditt arbete och de beslut som du ställs inför framöver.

    Du har varit jätteduktig på skidåkningen, bra tider och ganska långa sträckor, jag är stolt!!

    Tack!!!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera