tisdag 24 mars 2020

Om käbbel och konstruktiva förslag från oppositionen

Jag har i ett par blogginlägg kritiserat oppositionen för att kritisera majoritetens förslag till åtgärder för en budget i balans för Hållbarhetsnämnden samt att de använt felaktiga underlag när det gäller reklamintäkter på bussarna i Gävle stadstrafik. Det är främst moderaternas, liberalernas och kristdemokraternas regionråd som riktat kritik mot de åtgärder vi föreslagit.

Jag är trots det trots det inte särskilt förvånad att vi trots oppositionsrådens utspel vid förra veckans sammanträde med Hållbarhetsnämnden var överens om att ta bort ett antal linjer och turer i syfte att komma tillrätta med underskottet. Vi brukar vara mer överens än vad oppositionen vill göra sken av. Jag vet inte om det är försök till populism eller om det är så enkelt att de inte vill låtsas om att våra förslag är de bästa utifrån de faktiska förutsättningarna.

Oppositionen i Hållbarhetsnämnden agerar betydligt mer konstruktivt än vad deras regionråd har gjort. Förutom att de ställer sig bakom förslagen på förändringar i turutbudet lägger de egna förslag och yrkanden i syfte att långsiktigt säkerställa nivån på kollektivtrafiken. Det är bra och det borgar för fortsatta goda diskussioner kring dessa frågor. Förslagen lades tyvärr direkt på sammanträdet vilket gjorde att det inte fanns utrymme för att kompromissa och finna gemensamma lösningar. Det är ändå min förhoppning att vi ska kunna göra det framåt.

Jag tänkte ägna detta inlägg åt att ge min syn på de tilläggsyrkanden oppositionen presenterade. 

Peter Åkerström (KD) yrkade:

Justera kollektivtrafikutbudet genom att uppdra till Hållbarhetsdirektören att verkställa minskad turtäthet motsvarande 7,5 miljoner kronor. 

Min kommentar: Nivåmässigt och innehållsmässigt lika som majoritetens förslag ” Justera kollektivtrafik genom att uppdra till Hållbarhetsdirektören att verkställa minskad turtäthet motsvarande max 7,5 miljoner koronor, där turtäthet ska bevaras om det inte kan konstateras en negativ miljöpåverkan på kort eller lång sikt.

Uppdra till Hållbarhetsdirektören att återrapportera effekterna av förändringen utifrån de tre hållbarhetsperspektiven.

Min kommentar: Fullt jämförbart med vårt förslag ”Uppdra till Hållbarhetsdirektören att analysera och återrapportera effekterna av förändringen.

Alexander Hägg (M) lade följande tilläggsyrkanden:

Uppdra till hållbarhetsdirektören att genomlysa förvaltningen och återkomma till nämnden med förslag på besparing av administrativ personal.

Min kommentar: Pågår redan och är troligtvis ingen fråga för politiken att besluta om. 

Uppdra till förvaltningen att utreda rabattstrukturen i syfte att minska kostnaderna.

Min kommentar: I samband med fjolårets beslut om prisjusteringar gjordes en förändring av rabattstrukturen. Bland annat togs rabatten för 20-25 åringar bort. Jag är tveksam till ytterligare förändringar i de rabatter vi har. 

Uppdra till förvaltningen att ta fram förslag på indexuppräkning på biljettpriserna.

Min kommentar: Många regioner har årliga uppräkningar av biljettpriserna. Region Gävleborg har hittills valt att justera priserna mer oregelbundet. Kanske är det dags att även vi inför årliga prisjusteringar baserade på de kostnadsökningar vi har för ökade bränslekostnader, underhåll, löner till chaufförer mm? 

Upplåt till möjlighet för reklam på samtliga fordon inom kollektivtrafiken.

Min kommentar: Jag har inget principiellt emot reklam på bussar och tåg. Däremot är det av tillgänglighetsskäl viktigt att resenärerna ser att det är X-trafik som kommer. Ska det vara reklam på bussar och tåg behöver reklamen finnas på angivna platser. Jag är dock tveksam till att nivån på eventuella reklamintäkter påverkar Hållbarhetsnämndens ekonomi.

Att skriftlig information om närtrafik skickas ut till boende på orter och platser berörda av utbudsjustering.

Min kommentar. Ett i grunden bra förslag. Det är nog ändå inget politiskt beslut hur vi kommunicerar de olika sätt vi bedriver kollektivtrafik på. Ser X-trafik ett behov att kommunicera hur närtrafiken fungerar genom att skicka ut info till de som har tillgång till närtrafik ska de självklart göra så. 

Jag gläds åt dessa förslag och åt oppositionen i Hållbarhetsnämndens tydliga vilja till ansvarstagande för Hållbarhetsnämnden och kollektivtrafiken. Det är viktigt för kontinuiteten i kollektivtrafiken att det en bred samsyn mellan majoritet och opposition gällande ambitionsnivå och inriktning på kollektivtrafiken och hur viktig den är för länets utveckling.

Trots käbblet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar