onsdag 4 mars 2020

Tomma tunnor skramlar mest. En påminelse

Jag vet att politik handlar om idag och om framtiden. Det kan ändå vara nödvändigt att ibland göra en tillbakablick över vad de olika partierna åstadkommit i ett historiskt perspektiv. Det är ju i handling man kan visa vem man är och vad man står för. Därför gör jag i denna text en liten tillbakablick över vad vi gjort de senaste sju åren när det gäller kollektivtrafiken.

Det skrivs för närvarande en hel del mer eller mindre fantasifulla beskrivningar om hur den politiska majoriteten sviker landsbygden när vi av ekonomiska skäl tvingas göra besparingar i kollektivtrafiken. Oppositionen har hittat något att kritisera och blåser på för fullt. Det är naturligtvis oppositionens uppgift att göra så. Det jag kan önska är att oppositionen när de framför sin kritik samtidigt presenterar sin egen politik, sina egna förslag. Hittills har de inte presenterat ett enda seriöst förslag, tvärtom. De har ställt sig bakom samtliga besparingsbeslut som fattats inom kollektivtrafiken. Jag tänker då på de prishöjningar regionfullmäktige tvingats besluta om. Regionfullmäktiges beslut har varit helt eniga. Något oppositionen naturligtvis valt att inte berätta i sina insändare och sina debattartiklar. De har istället valt att i skarpa ordalag kritisera de beslut de själva stöder och står bakom.

Kollektivtrafiken är mycket viktig för länets utveckling. En väl fungerande kollektivtrafik bidrar till länets utveckling genom att det är bo och verka i hela länet. Kollektivtrafiken bidrar också till minskade utsläpp och därigenom en bättre miljö. Den allmänna kollektivtrafiken är sedan något år tillbaka  helt fossilfri och vi jobbar på för att få även den särskilda kollektivtrafiken (sjukresor och färdtjänst) fossilfri. För oss socialdemokrater är kollektivtrafiken prioriterad det märks inte minst när vi ser tillbaka på vilka satsningar som gjorts sedan Landstinget/regionen tog över all kollektivtrafik och blev som det heter på myndighetsspråk kollektivtrafikmyndighet. Listan på satsningar vi gjort sedan 2013 är lång.

  • Förtätad  trafik  Söderhamn-Bollnäs-Edsbyn  (30-minuterstrafik) 
  • Direktbussar  Gävle  –  Sandbacka  Park
  • Snabbussar  Söderhamn-Gävle  +  Söderhamn-Hudiksvall  
  • Förtätad  trafik  Söderhamn  –  Ljusne 
  • Utökad tågtrafik  Gävle-Sundsvall  (lördagar  och  söndagar) 
  • Utökad trafik  Gävle-Sandviken  (em  +  lördagar) 
  • Utökad trafik  Ockelbo  –  Gävle  (kvällar  må-lö) 
  • Utökad trafik  Bergsjö  -  Gnarp  (dag,  kväll  och  helg) 
  • Utökad trafik  Bollnäs  –  Arbrå  –  Vallsta  (kvällar) 
  • Utökad länskortsgilltighet  på  SJ-tåg  Ljusdal  –  Gävle  +  Sandviken  -  Gävle  
  • Snabbussar  Hudiksvall  –  Sundsvall  som  kompletterar  tågtrafiken 
  • Snabbussar  Bollnäs  –  Gävle  som  kompletterar  tågtrafiken 
  • Utökad trafik  Gävle  –  Bergby  –  Norrsundet  (fm+kväll) 
  • Utökad trafik  Norra  Valbo  –  Gävle  (dag  +  helg)  
  • Hofors centrum  –  Hofors  jvstn 
  • Utökad trafik  Ljusdal  –  Färila  (dagtid  må-lö) 
  • Utökad trafik  Ljusdal  –  Järvsö  (dagtid  må-sö) 
  • Utökad tågtrafik  Gävle  –  Ockelbo  (må-fr  em)  
  • Linje  45  Storvik-Gästrike  Hammarby-Kungsgården.
  • Utökad snabbusstrafik  mellan  Gävle  och  Söderhamn  med  en  dubbeltur  kvällar  måndag-lördag för  att  komplettera  tågtrafiken.  
  • Utökad snabbusstrafik  mellan  Hudiksvall  och  Söderhamn  med  en  dubbeltur  måndag-fredag förmiddagar  för  att  komplettera  tågtrafiken.  
  • Trafik  till  Gavlehov  i  Gävle  genom  förändrad  linje  3  (15-minuterstrafik  dagtid,  20-/30minuterstrafik  kvällar  och  helger)  
  • Förlängt  två  dubbelturer  på  linje  43  upp  till  Jädraås  för  att  skapa  möjlighet  till  studiependling till  Sandviken  
  • Tåg i Bergslagen.  Utökad  trafik  Gävle-Falun-Borlänge  dagtid  till  timmestrafik  (3  dubbelturer). 
  • Bygga ut Flextrafiken  
  • Ny linje  (77)  Bollnäs  –  Segersta  –  Kilafors  för  att  möjliggöra  skol-  och  arbetspendling  med linjelagd  kollektivtrafik  (ca  5  dubbelturer  vardagar).  
  • Utökad trafik  på  linje  35  Bergsjö  –  Jättendal  –  Harmånger  (ca  3  dubbelturer  vardagar) 
  • Utökad trafik  på  linje  54  Ljusdal  –  Tallåsen  (lördagar  och  söndagar).  
  • Ny linje  (88)  Ljusdal  Resecentrum  –  Norrkämsta  
  • Nytt trafikupplägg  för  linje  41  Gävle  –  Sandviken  –  Storvik  –  Hofors Kraftigt  utökad  trafik  (linje  41)  Gävle  –  Sandviken  (10-minuterstrafik  stora  delar  av  dagen, 20-minuterstrafik  under  lågtrafik  och  40-minuterstrafik  på  söndagar) Oförändrad  turtäthet  på  sträckan  (  linje  141)  Hofors  –  Storvik  -  Sandviken  (30-minuters  trafik) Ny  linje  (241)  med  snabbussar  på  sträckan  Hofors  –  Storvik  –  Gävle  för  att  komplettera tågtrafiken.  (ca  7  dubbelturer)
  • Kraftigt utökad tågtrafik på Norra stambanan och på Ostkustbanan. Tack vare avtal med SJ kan vi nu i princip erbjuda timmestrafik på järnvägen.
  • Ny stadstrafik i Hudiksvall
  • Halvtimmestrafik Ljusdal-Hudiksvall
  • Utökad trafik Hudiksvall-Iggesund

Som synes har det varit satsningar i hela länet, såväl i tätorterna och på landsbygden. Det är viktigt att komma ihåg att oppositionen inte alltid stått bakom dessa satsningar. De har vid ett flertal tillfällen i sina budgetar de senaste åren istället lagt mindre pengar till Hållbarhetsnämnden och kollektivtrafiken. 

Nu tvingas vi av ekonomiska skäl göra stopp i satsningarna och på en del håll glesa ur trafiken. En ekonomisk verklighet vi delar med stora delar av kollektivtrafiksverige.

Jag menar att de insändare och debattartiklar som oppositionen författat innehåller mest tomma ord och tom retorik. När det kommer till handling har de ingen egen politik. Det är i mina ögon en märklig strategi att kritisera de beslut de själva står bakom. Oppositionen har historiskt också visat i handling genom sina budgetar att deras intresse för kollektivtrafik varit tämligen svalt. Att de nu visar ett engagemang beror nog mer på att funnit något att kritisera än ett genuint intresse för landsbygd och kollektivtrafik. 

När jag läser oppositionens debattartiklar och insändare tänker jag på det gamla ordspråket:


Tomma tunnor skramlar mest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar