Jag vet att politik handlar om idag och om framtiden. Det kan ändå vara nödvändigt att ibland göra en tillbakablick över vad de olika partierna åstadkommit i ett historiskt perspektiv. Det är ju i handling man kan visa vem man är och vad man står för. Därför gör jag i denna text en liten tillbakablick över vad vi gjort de senaste sju åren när det gäller kollektivtrafiken.
Det skrivs för närvarande en hel del mer eller mindre fantasifulla beskrivningar om hur den politiska majoriteten sviker landsbygden när vi av ekonomiska skäl tvingas göra besparingar i kollektivtrafiken. Oppositionen har hittat något att kritisera och blåser på för fullt. Det är naturligtvis oppositionens uppgift att göra så. Det jag kan önska är att oppositionen när de framför sin kritik samtidigt presenterar sin egen politik, sina egna förslag. Hittills har de inte presenterat ett enda seriöst förslag, tvärtom. De har ställt sig bakom samtliga besparingsbeslut som fattats inom kollektivtrafiken. Jag tänker då på de prishöjningar regionfullmäktige tvingats besluta om. Regionfullmäktiges beslut har varit helt eniga. Något oppositionen naturligtvis valt att inte berätta i sina insändare och sina debattartiklar. De har istället valt att i skarpa ordalag kritisera de beslut de själva stöder och står bakom.
Kollektivtrafiken är mycket viktig för länets utveckling. En väl fungerande kollektivtrafik bidrar till länets utveckling genom att det är bo och verka i hela länet. Kollektivtrafiken bidrar också till minskade utsläpp och därigenom en bättre miljö. Den allmänna kollektivtrafiken är sedan något år tillbaka helt fossilfri och vi jobbar på för att få även den särskilda kollektivtrafiken (sjukresor och färdtjänst) fossilfri. För oss socialdemokrater är kollektivtrafiken prioriterad det märks inte minst när vi ser tillbaka på vilka satsningar som gjorts sedan Landstinget/regionen tog över all kollektivtrafik och blev som det heter på myndighetsspråk kollektivtrafikmyndighet. Listan på satsningar vi gjort sedan 2013 är lång.
- Förtätad trafik Söderhamn-Bollnäs-Edsbyn (30-minuterstrafik)
- Direktbussar Gävle – Sandbacka Park
- Snabbussar Söderhamn-Gävle + Söderhamn-Hudiksvall
- Förtätad trafik Söderhamn – Ljusne
- Utökad tågtrafik Gävle-Sundsvall (lördagar och söndagar)
- Utökad trafik Gävle-Sandviken (em + lördagar)
- Utökad trafik Ockelbo – Gävle (kvällar må-lö)
- Utökad trafik Bergsjö - Gnarp (dag, kväll och helg)
- Utökad trafik Bollnäs – Arbrå – Vallsta (kvällar)
- Utökad länskortsgilltighet på SJ-tåg Ljusdal – Gävle + Sandviken - Gävle
- Snabbussar Hudiksvall – Sundsvall som kompletterar tågtrafiken
- Snabbussar Bollnäs – Gävle som kompletterar tågtrafiken
- Utökad trafik Gävle – Bergby – Norrsundet (fm+kväll)
- Utökad trafik Norra Valbo – Gävle (dag + helg)
- Hofors centrum – Hofors jvstn
- Utökad trafik Ljusdal – Färila (dagtid må-lö)
- Utökad trafik Ljusdal – Järvsö (dagtid må-sö)
- Utökad tågtrafik Gävle – Ockelbo (må-fr em)
- Linje 45 Storvik-Gästrike Hammarby-Kungsgården.
- Utökad snabbusstrafik mellan Gävle och Söderhamn med en dubbeltur kvällar måndag-lördag för att komplettera tågtrafiken.
- Utökad snabbusstrafik mellan Hudiksvall och Söderhamn med en dubbeltur måndag-fredag förmiddagar för att komplettera tågtrafiken.
- Trafik till Gavlehov i Gävle genom förändrad linje 3 (15-minuterstrafik dagtid, 20-/30minuterstrafik kvällar och helger)
- Förlängt två dubbelturer på linje 43 upp till Jädraås för att skapa möjlighet till studiependling till Sandviken
- Tåg i Bergslagen. Utökad trafik Gävle-Falun-Borlänge dagtid till timmestrafik (3 dubbelturer).
- Bygga ut Flextrafiken
- Ny linje (77) Bollnäs – Segersta – Kilafors för att möjliggöra skol- och arbetspendling med linjelagd kollektivtrafik (ca 5 dubbelturer vardagar).
- Utökad trafik på linje 35 Bergsjö – Jättendal – Harmånger (ca 3 dubbelturer vardagar)
- Utökad trafik på linje 54 Ljusdal – Tallåsen (lördagar och söndagar).
- Ny linje (88) Ljusdal Resecentrum – Norrkämsta
- Nytt trafikupplägg för linje 41 Gävle – Sandviken – Storvik – Hofors Kraftigt utökad trafik (linje 41) Gävle – Sandviken (10-minuterstrafik stora delar av dagen, 20-minuterstrafik under lågtrafik och 40-minuterstrafik på söndagar) Oförändrad turtäthet på sträckan ( linje 141) Hofors – Storvik - Sandviken (30-minuters trafik) Ny linje (241) med snabbussar på sträckan Hofors – Storvik – Gävle för att komplettera tågtrafiken. (ca 7 dubbelturer)
- Kraftigt utökad tågtrafik på Norra stambanan och på Ostkustbanan. Tack vare avtal med SJ kan vi nu i princip erbjuda timmestrafik på järnvägen.
- Ny stadstrafik i Hudiksvall
- Halvtimmestrafik Ljusdal-Hudiksvall
- Utökad trafik Hudiksvall-Iggesund
Som synes har det varit satsningar i hela länet, såväl i tätorterna och på landsbygden. Det är viktigt att komma ihåg att oppositionen inte alltid stått bakom dessa satsningar. De har vid ett flertal tillfällen i sina budgetar de senaste åren istället lagt mindre pengar till Hållbarhetsnämnden och kollektivtrafiken.
Nu tvingas vi av ekonomiska skäl göra stopp i satsningarna och på en del håll glesa ur trafiken. En ekonomisk verklighet vi delar med stora delar av kollektivtrafiksverige.
Jag menar att de insändare och debattartiklar som oppositionen författat innehåller mest tomma ord och tom retorik. När det kommer till handling har de ingen egen politik. Det är i mina ögon en märklig strategi att kritisera de beslut de själva står bakom. Oppositionen har historiskt också visat i handling genom sina budgetar att deras intresse för kollektivtrafik varit tämligen svalt. Att de nu visar ett engagemang beror nog mer på att funnit något att kritisera än ett genuint intresse för landsbygd och kollektivtrafik.
När jag läser oppositionens debattartiklar och insändare tänker jag på det gamla ordspråket:
Tomma tunnor skramlar mest.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar