fredag 30 november 2018

Omvald. Nu börjar arbetet.

Avslutar en mycket intensiv vecka med att på sätt och vis gå i mål. Det började i måndags med kommunfullmäktige där vi valde kommunledning i form av styrelser och nämnder och man kan säga att det avslutades torsdag eftermiddag i regionfullmäktige med samma sorts val.

Jag blev omvald till regionråd och vice ordförande i hållbarhetsnämnden samt nyvald till ordförande för regionfullmäktiges demokratiberedning. Det innebär att jag har en ganska god aning om vad jag ska ägna mig åt under kommande fyra år. Att skriver en ganska god aning beror naturligtvis på att det är näst intill omöjligt att förutse i detalj vad som kommer att hända. Det är tjusningen med att syssla med politik. Det jag styrs av är mitt partis regionala valprogram samt den framförhandlade överenskommelsen mellan majoritetens partier. Där finns inriktningen för mina uppdrag. 

Jag har under de gångna fyra åren trivts otroligt bra i min roll som regionråd. De frågor jag jobbat med har varit mycket komplexa och jag har lärt mig otroligt mycket. Vi i den politiska majoriteten har också åstadkommit en hel del inom mina ansvarsområden. Kollektivtrafiken är numera fossilfri, vi har byggt ut den med nya linjer och fler turer. Vi har beslutat om timmestrafik på Ostkustbanan och på Norra stambanan, vilket inleds den 9 dec i år. Vi har jobbat hårt för att få järnvägsinvesteringar, vilket resulterat i 1,7 miljarder extra till det som kallas Gävle Kringlan. Vi har jobbat för att Botniska korridoren ska bli en del av järvägskorridoren mellan Palermo och Stockholm, vilket ser ut att bli av. Det innebär också mer investeringsmedel till järnvägsinvesteringar i Norrland. Vi har jobbat fram ett av landets vassaste folkhälsoprogram, vi har påbörjat omställningen av regionens fordonspark till fossilfria och utsläppsfria fordon. Vi har också inlett den största investeringen i våra sjukhuslokaler på många år, det vi kallar för Framtidsbygget. Mycket återstår naturligtvis att göra och därför är jag oerhört taggad över förmånen att få fortsätta mitt regionrådsuppdrag.

Rent konkret innebär det att regionsrådsuppdraget styr mitt liv. Uppdraget avgör mina prioriteringar i vardagen. Det innebär att jag alltid måste utgå från regionrådsuppdraget när jag prioriterar. Det gör att jag måste prioritera bort exempelvis kommunfullmäktige och partiinterna möten de gånger dessa krockar med regionrådsuppdraget. Jag kan heller inte ta på mig uppdrag där det kan finnas intressekonflikter, exempelvis uppdrag inom en kommunal nämnd.

Samtidigt är det en stor frihet att vara heltidsarvoderad politiker. Jag kan med god planering styra min tid så att jag får ihop mitt liv utan att det blir allt för stressigt. Jag vet efter 10 år som heltidspolitiker att det periodvis kan vara mycket intensivt och stressigt. Jag har därför lärt mig att boka in ”hål” i min kalender där jag får tid för återhämtning och reflektioner. Ibland räcker det med tågresorna till och från Gävle och ibland krävs lite mer. Några dagars fiske och husvagnsliv brukar räcka, eller skidåkning vintertid. Laxveckan v 26 är näst intill helig och årets kanske viktigaste vecka i det hänseendet.

I och med att vi så att säga gått i mål genom att vi valt regionledning kan jag tillsammans med övriga i majoriteten på allvar påbörja nästa fyra års politiska arbete. Ett arbete som inleddes efter valet  med att förhandla fram en politisk majoritet och en politisk överenskommelse.


Jag är laddad till tusen!

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag är glad och stolt över dig skall du veta, du är så värd allt detta!

    Tack för att du finns till! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera