söndag 25 november 2018

En infrastrukturvecka.

Mitt kanske främsta uppdrag som regionpolitiker är att verka för att det ska vara möjligt att bo och verka i hela länet. Infrastruktur och kollektivtrafik är två viktiga ingredienser för detta. Det tillsammans med omställningen till ett mer hållbart samhälle. Denna vecka har fokus varit på infrastrukturfrågor, närmare bestämt järnvägsinfrastruktur ur ett transregionalt perspektiv. Vi har haft ett par möten i Gävle tillsammans med regioner runt Östersjön i grupperingar med namn som Tentacle och Baltic Sea Commission Transport Working Group. Det har handlat om att arbeta gemensamt för att få mer resurser till järnvägsinvesteringar. Dessa möten hålls i någon region runt Östersjön, vilket innebär en hel del resande. Därför var det skönt att kunna ha mötet i Gävle och slippa resa denna gång.

Ur ett EU-perspektiv är järnvägen genom vårt län viktig för råvaruförsörjningen till många industrier i Europa. Därför finns det ett intresse från EU för järnvägen i Sverige. För att kunna göra rätt prioriteringar har det skapats så kallade stomjärnvägar eller korridorer där Scand-Medkorridoren är en sådan. Det är järnvägen som går mellan Palermo i södra Italien och Stockholm-Örebro i Sverige. Dessa korridorer kan få stora delar av investeringar täckta av EU-medel, uppemot 30%. Vi har under många år tillsammans med regioner i främst Sverige, Finland men också Norge arbetat för att den korridoren ska förlängas till Haparanda-Tornio och vidare ner mot Helsingfors och Narvik. Det är ett arbete som nu börjar ge frukt. Den svenska regeringen har lämnat in en ansökan till EU-kommissionen. Och EU-kommissionen ser positivt på ansökan även om inga beslut ännu är fattade. Lika mycket händer på den andra sidan Östersjön. Det arbetas på olika projekt som syftar till att binda ihop järnvägen i Finland och Baltikum med järnvägarna i central och västeuropa, men också med järnvägen genom Ryssland mot Kina.

Ur vårt regionala perspektiv är Gävleborg främst ett transitlän för gods på järnväg. Det är därför viktigt att järnvägen är så pass bra att godstågen kan passera länet snabbt och utan att tränga undan den för oss viktiga persontrafiken. Vi vill också få ett större fokus på Gävle hamn och relationen järnväg-sjöfart. Gävle hamn är faktiskt Sveriges tredje största containerhamn.

Möten som de som varit i Gävle under veckan är mycket viktiga. Eftersom järnvägsnätet i Europa hänger ihop måste regionerna jobba tillsammans. Det gör regeringarnas och även EU:s arbete med järnvägsinfrastruktur enklare. Det är naturligtvis också ett mycket svårt arbete. Det kan vid en första anblick verka väldigt abstrakt och jag som gärna vill se konkreta resultat kan ibland känna en viss otålighet. EU-engelska är ett svårt språk och många intressen måste vägas in i vågskålen.

Men resultaten kommer och resultaten har kommit. Det är mycket troligt att Scand-Medkorridoren förlängs till Haparanda/Tornio och Narvik. Vi har också sett resultat på nationell nivå med satsningar på såväl Ostkustbanan som Norrbotniabanan. Timmestrafiken som kommer igång den 9 dec är också ett konkret resultat av arbete med infrastruktur och som indirekt hänger ihop med det övriga infrastrukturarbetet.

Vi fick dessutom möjlighet att visa upp elvägen utanför Sandviken. Ett projekt som testar om det är möjligt att ställa om landsvägstransporterna till att bli mer hållbara. Mötesdeltagarna verkade mycket intresserade av hur man tänkt och hur man jobbat i projektet.


En mycket bra och som vanligt intensiv vecka i hållbarhetens och infrastrukturens tecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar