fredag 2 november 2018

Politik är att prioritera. Tankar om dilemman

Det var ett tag sedan jag publicerade något på min blogg. Anledningen är att det varit lite för rörigt i mitt huvud under en period och jag har behövt sortera upp en del tankar och funderingar på egen hand innan jag kunna skriva något som kan publiceras. 

Valrörelsen var i vanlig ordning fantastiskt rolig och givande. Möten med människor jag troligen annars inte mött, frågor och resonemang jag troligen inte stött på om jag inte jobbat hårt i valrörelsen. När valet är över kände jag mig som en urvriden disktrasa och den energi jag haft har jag använt till mitt vardagsarbete som politiker. Den här veckan känns det som att energin och lusten till att skriva komma tillbaka. Har därför fått ihop två inlägg den här veckan. Några lyckade fisketurer tillsammans med den friska höstluften räckte för att jag skulle få tillbaka ordningen i skallen och därmed också energin att skriva. 

Det jag tänkte ta upp idag handlar om dilemman och smärtgränser. 

Politik handlar om att prioritera och prioriteringarna utgår från den politik och de värderingar man har. Prioriteringarna utgår också från hur mycket pengar man har att fördela. Dilemmat i det här fallet är kollektivtrafik och frågan jag resonerar kring är vart smärtgränsen går för att en busslinje eller en busstur ska vara kvar. Hur många passagerare krävs för att vi ska satsa på en busslinje?

Kollektivtrafik är inte lönsamt ur ett företagsekonomiskt perspektiv, men eftersom det finns andra samhällsnyttiga och därmed viktigare skäl att bedriva kollektivtrafik gör vi det ändå med hjälp av skattepengar. Grovt räknat så betalas ungefär halva kollektivtrafikens kostnader med skattemedel. Kollektivtrafiken är viktig för länets invånare. Den bidrar till att det är möjligt att bo och verka i hela länet. Det sker ungefär 15 miljoner resor med kollektivtrafik om året i Gävleborg. Samtidigt måste man vara medveten om att i ett län som Gävleborg kan kollektivtrafiken aldrig helt ersätta bilen.

För att politikerna i Region Gävleborg ska kunna prioritera hur kollektivtrafiken ska utvecklas har regionfullmäktige tagit fram ett trafikförsörjningsprogram och ett antal mål kopplade till programmet. Målen är:

  • En större andel resor sker med kollektivtrafik
  • Större funktionella studie- och arbetsmarknader i starka stråk
  • Förnyelsebara drivmedel och minskad energiåtgång
  • Ett tillgängligt samhälle

Hur vi prioriterar kollektivtrafiken styrs alltså av dessa fyra mål.

Någonstans finns det en ändå smärtgräns. Budgeten är begränsad och trots målen måste vi ibland prioritera och ta bort busslinjer och/eller turer som nästan ingen utnyttjar för att kunna göra satsningar på linjer/turer där behovet är större. De som drabbas blir naturligtvis upprörda och besvikna. Jag är väl medveten om signalvärdet av att ha en busslinje genom bygden. Men var går smärtgränsen? De turer och linjer vi dragit in har i snitt  ett par resenärer.


Tänker vi rätt?

3 kommentarer:

  1. Bollnäs är inte större än att de slesta kan gå eller cykla till jobbet, de som inte kan/vill erbjuds beställningstrafik, buss erbjuds också genom att landsbygdsbusssarna kör smarta sträckor. Återgå till att skolbussarna samordnas med olika starttid på landsbygd tätort. Stadstrafiken är som jag ser det inte försvarbar, när du ser en stadsbuss är det inte många passagerare i den, vad kostar varje sådan resenär, om du tar bort skolresor?
    Hur tänler man när man inte möjliggör pendling med tåg från Söderhamn till Kilafors - Bollnäs- Holmsveden. (Detta beroende på bortprioriterad växel i Kilafors, men täg kan ju vända i Holmsveden eller? :)) Tåget är oslagbart ur pendlingssynpunkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åker stadstrafik flera gånger i veckan. Bussarna från Björktjära är relativt välfyllda. Det tittas på en ny stadstrafik som med mer attraktiva linjesträckningar.

      Radera
  2. Hej Janne!

    Nej ni tänker fel, satsa isåfall på mindre fordon på de linjer som har få resenärer, då behövs ju bara ett fordon med 10 till högst 15 sittplatser eller kanske ännu färre. Sedan satsar ni de stora bussarna på de linjer där de behövs, all trafik behövs här i länet för att alla skall kunna åka kollektivt och att billösa skall kunna bo på landsbygden.

    Den här månaden i år är det 10 år sedan du började blogga på Bollnäsbloggen, jag är glad och stolt att du tog det steget, för då fick jag lära känna dig, det har berikat mitt liv skall du veta, du är en fantastisk människa som jag respekterar något enormt och tycker om dig för den du är.

    Tack för att du finns till och för allt som du gör för oss! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera