tisdag 21 augusti 2018

Om skillnaden på trafiksäkerhet

Det har kommit en skrivelse från Trönöbygden Ekonomisk förening med anledning av att RV 50 mellan Glössbo och Söderhamn ska rustas. De vill ha ett tillfälligt genomfartsförbud på genvägen mellan Glössbo och E4 över Trönö. 

Vi har ju kunnat läsa att arbetet med att restaurera RV 50 mellan Glössbo och Söderhamn äntligen ska komma igång. I grunden är det bra eftersom vägen är jättedålig. Det som är tråkigt är att vägen blir smalare i och med att vägrenen försvinner. Trafikverket menar att att trafiksäkerheten gynnas och de kan visa underlag från andra liknande vägar som styrker deras påstående. Kanske är det så men det känns ändå tråkigt.

Trafiksäkerhet är viktigt och jag kan förundras över hur myndigheter behandlar trafiksäkerhet olika. Ibland verkar inte trafiksäkerheten vara lika viktig. Genvägen över Trönö är ett bra exempel. Jag brukar ta den vägen där jag åker på mina fisketurer till Harmångersån och till Ljungan. Ofta har jag husvagnen med mig. Vi är många som genar, såväl bilar, lastbilar som långtradare. Vägen från Glössbo till Trönö är smal, backig och krokig.

När jag kommer till Trönö är det en skarp sväng till höger i korsningen vid affären. Strax efter ligger Trönö skola. Vägen är smal, gång och cykelväg saknas. På den smala vägen mellan Trönö och Kungsgården ska bilar, långtradare och skolbarn samsas. I mina ögon en trafikfarlig miljö särskilt för fotgängare och cyklister. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv borde det vara självklart med ett genomfartsförbud för tung trafik på genvägen över Trönö. Därför delar jag Trönöbygden Ekonomisk förenings uppfattning att ett genomfartsförbud är rimligt. Varför är det då så svårt att få till ett sådant förbud? När jag gräver lite och läser de lagar och föreskrifter som styr upptäcker jag att det ställs mycket stora krav för att Länsstyrelsen ska kunna besluta om genomfartsförbud på en genväg. Anledningen är att allmänna vägar i så stor utsträckning som möjligt ska vara öppna för all trafik. Trafiksäkerheten är med andra ord lägre prioriterad, vilket jag finner mycket märkligt. Min uppfattning är att tung trafik alltid ska hänvisas till den ur trafiksäkerhet mest lämpliga vägen.

Om det nu är så att rätten att framföra långtradare på vägar som av olika skäl är olämpliga för den typen av fordon är viktigare än trafiksäkerheten borde gång och cykelvägar prioriteras på sådana vägsträckor. Gång och cykelväg genom Trönö mot Söderhamn är tyvärr lågt prioriterad i länsplanen. Det är av framför allt ett skäl. Brist på resurser vilket är ett stort problem när vi i Region Gävleborg ska värdera vilka objekt som ska prioriteras. Behovet överskrider med råge resurserna. Därför har vi en tät dialog med framför allt kommunerna för att få till så bra prioritering som möjligt. Jag hoppas att en gång och cykelbana genom Trönö kan få högre prioritet än vad den har idag även om jag i dagsläget inte kan lova att en gång och cykelväg byggs i en nära framtid.

I den bästa av världar borde det vara både genomfartsförbud för tung trafik och en gång och cykelbana mellan Trönö och Kungsgården/Söderhamn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar