lördag 11 augusti 2018

Kollektivtrafik och satsningar vi socialdemokrater gjort och tänker göra

En väl fungerande kollektivtrafik bidrar till länets utveckling genom att det är bo och verka i hela länet. Kollektivtrafiken bidrar också till minskade utsläpp och därigenom en bättre miljö. Den allmänna (bussar och tåg) kollektivtrafiken är sedan ifjol helt fossilfri och vi jobbar på för att få även den särskilda kollektivtrafiken (sjukresor och färdtjänst) fossilfri. För oss socialdemokrater är kollektivtrafiken prioriterad det märks inte minst när vi ser tillbaka på vilka satsningar som gjorts sedan Landstinget/regionen tog över all kollektivtrafik och blev som det heter på myndighetsstruktur  kollektivtrafikmyndighet. Listan på satsningar vi gjort sedan 2013 är lång.

  • Förtätad  trafik  Söderhamn-Bollnäs-Edsbyn  (30-minuterstrafik) 
  • Direktbussar  Gävle  –  Sandbacka  Park
  • Snabbussar  Söderhamn-Gävle  +  Söderhamn-Hudiksvall  
  • Förtätad  trafik  Söderhamn  –  Ljusne 
  • Utökad tågtrafik  Gävle-Sundsvall  (lördagar  och  söndagar) 
  • Utökad trafik  Gävle-Sandviken  (em  +  lördagar) 
  • Utökad trafik  Ockelbo  –  Gävle  (kvällar  må-lö) 
  • Utökad trafik  Bergsjö  -  Gnarp  (dag,  kväll  och  helg) 
  • Utökad trafik  Bollnäs  –  Årbrå  –  Vallsta  (kvällar) 
  • Utökad länskortsgilltighet  på  SJ-tåg  Ljusdal  –  Gävle  +  Sandviken  -  Gävle  
  • Snabbussar  Hudiksvall  –  Sundsvall  som  kompletterar  tågtrafiken 
  • Snabbussar  Bollnäs  –  Gävle  som  kompletterar  tågtrafiken 
  • Utökad trafik  Gävle  –  Bergby  –  Norrsundet  (fm+kväll) 
  • Utökad trafik  Norra  Valbo  –  Gävle  (dag  +  helg)  
  • Hofors centrum  –  Hofors  jvstn 
  • Utökad trafik  Ljusdal  –  Färila  (dagtid  må-lö) 
  • Utökad trafik  Ljusdal  –  Järvsö  (dagtid  må-sö) 
  • Utökad tågtrafik  Gävle  –  Ockelbo  (må-fr  em)  
  • Linje  45  Storvik-Gästrike  Hammarby-Kungsgården.
  • Utökad snabbusstrafik  mellan  Gävle  och  Söderhamn  med  en  dubbeltur  kvällar  måndag-lördag för  att  komplettera  tågtrafiken.  
  • Utökad snabbusstrafik  mellan  Hudiksvall  och  Söderhamn  med  en  dubbeltur  måndag-fredag förmiddagar  för  att  komplettera  tågtrafiken.  
  • Trafik  till  Gavlehov  i  Gävle  genom  förändrad  linje  3  (15-minuterstrafik  dagtid,  20-/30minuterstrafik  kvällar  och  helger)  
  • Förlängt  två  dubbelturer  på  linje  43  upp  till  Jädraås  för  att  skapa  möjlighet  till  studiependling till  Sandviken  
  • Tåg i Bergslagen.  Utökad  trafik  Gävle-Falun-Borlänge  dagtid  till  timmestrafik  (3  dubbelturer). 
  • Bygga ut Flextrafiken  
  • Ny linje  (77)  Bollnäs  –  Segersta  –  Kilafors  för  att  möjliggöra  skol-  och  arbetspendling  med linjelagd  kollektivtrafik  (ca  5  dubbelturer  vardagar).  
  • Utökad trafik  på  linje  35  Bergsjö  –  Jättendal  –  Harmånger  (ca  3  dubbelturer  vardagar) 
  • Utökad trafik  på  linje  54  Ljusdal  –  Tallåsen  (lördagar  och  söndagar).  
  • Ny linje  (88)  Ljusdal  Resecentrum  –  Norrkämsta  
  • Nytt trafikupplägg  för  linje  41  Gävle  –  Sandviken  –  Storvik  –  Hofors Kraftigt  utökad  trafik  (linje  41)  Gävle  –  Sandviken  (10-minuterstrafik  stora  delar  av  dagen, 20-minuterstrafik  under  lågtrafik  och  40-minuterstrafik  på  söndagar) Oförändrad  turtäthet  på  sträckan  (  linje  141)  Hofors  –  Storvik  -  Sandviken  (30-minuters  trafik) Ny  linje  (241)  med  snabbussar  på  sträckan  Hofors  –  Storvik  –  Gävle  för  att  komplettera tågtrafiken.  (ca  7  dubbelturer)

Som synes har det varit satsningar i hela länet, såväl i tätorterna och på landsbygden. Inför nästa år ligger fokus på att utveckla kollektivtrafiken på järnvägen där vi inleder satsningen på timmestrafik på Norra stambanan och på Ostkustbanan, men det innehåller även fortsatta satsningar på landsbygden. Blickar vi framåt efter 2019 vill vi socialdemokrater fortsätta att utveckla kollektivtrafiken. En ny stadstrafik i Sandviken, Hudiksvall och i Bollnäs är nödvändig för att minska biltrafiken i tätorterna. Även lokaltrafiken i Gävle måste utvecklas. Ett annat utvecklingsområde är Närtrafiken, det som förut hette flextrafik. Kollektivtrafik med taxi. Vi har haft ett försök i norra Hälsingland som visar på behovet av Närtrafik. Bussar passar ju inte överallt. Då är Närtrafiken ett bra komplement.

Kollektivtrafiken kostar väldigt mycket pengar. Grovt räknat kostar den 600 miljoner/år och vi får in ungefär hälften i biljettintäkter. Det är ändå nödvändiga satsningar för länets utveckling. Samhällsnyttan med en fungerande kollektivtrafik är så mycket större.

Jag hävdar därför att socialdemokraterna är det parti du ska rösta på i valet om du vill se fortsatta satsningar på kollektivtrafiken i hela länet. Oppositionspartierna förutom L har under den gångna mandatperioden inte visat särskilt stort engagemang i frågor som rör satsningar på kollektivtrafik. Moderaterna har exempelvis i två budgetar föreslaget stora besparingar i Hållbarhetsnämndens budget, besparingar som skulle ha slagit hårt på kollektivtrafiken. Vi socialdemokrater har däremot varit konsekventa och varje år sedan 2013 satsat resurser på att utveckla kollektivtrafiken, vilket vi även fortsättningsvis kommer att göra.





1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag är helnöjd med erat arbete under den gångna mandatperioden, det känns bra att bara kunna slappna av med er vid rodret och bara hänga med.

    Tack för vad ni gör för oss!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera