En väl fungerande kollektivtrafik bidrar till länets utveckling genom att det är bo och verka i hela länet. Kollektivtrafiken bidrar också till minskade utsläpp och därigenom en bättre miljö. Den allmänna (bussar och tåg) kollektivtrafiken är sedan ifjol helt fossilfri och vi jobbar på för att få även den särskilda kollektivtrafiken (sjukresor och färdtjänst) fossilfri. För oss socialdemokrater är kollektivtrafiken prioriterad det märks inte minst när vi ser tillbaka på vilka satsningar som gjorts sedan Landstinget/regionen tog över all kollektivtrafik och blev som det heter på myndighetsstruktur kollektivtrafikmyndighet. Listan på satsningar vi gjort sedan 2013 är lång.
- Förtätad trafik Söderhamn-Bollnäs-Edsbyn (30-minuterstrafik)
- Direktbussar Gävle – Sandbacka Park
- Snabbussar Söderhamn-Gävle + Söderhamn-Hudiksvall
- Förtätad trafik Söderhamn – Ljusne
- Utökad tågtrafik Gävle-Sundsvall (lördagar och söndagar)
- Utökad trafik Gävle-Sandviken (em + lördagar)
- Utökad trafik Ockelbo – Gävle (kvällar må-lö)
- Utökad trafik Bergsjö - Gnarp (dag, kväll och helg)
- Utökad trafik Bollnäs – Årbrå – Vallsta (kvällar)
- Utökad länskortsgilltighet på SJ-tåg Ljusdal – Gävle + Sandviken - Gävle
- Snabbussar Hudiksvall – Sundsvall som kompletterar tågtrafiken
- Snabbussar Bollnäs – Gävle som kompletterar tågtrafiken
- Utökad trafik Gävle – Bergby – Norrsundet (fm+kväll)
- Utökad trafik Norra Valbo – Gävle (dag + helg)
- Hofors centrum – Hofors jvstn
- Utökad trafik Ljusdal – Färila (dagtid må-lö)
- Utökad trafik Ljusdal – Järvsö (dagtid må-sö)
- Utökad tågtrafik Gävle – Ockelbo (må-fr em)
- Linje 45 Storvik-Gästrike Hammarby-Kungsgården.
- Utökad snabbusstrafik mellan Gävle och Söderhamn med en dubbeltur kvällar måndag-lördag för att komplettera tågtrafiken.
- Utökad snabbusstrafik mellan Hudiksvall och Söderhamn med en dubbeltur måndag-fredag förmiddagar för att komplettera tågtrafiken.
- Trafik till Gavlehov i Gävle genom förändrad linje 3 (15-minuterstrafik dagtid, 20-/30minuterstrafik kvällar och helger)
- Förlängt två dubbelturer på linje 43 upp till Jädraås för att skapa möjlighet till studiependling till Sandviken
- Tåg i Bergslagen. Utökad trafik Gävle-Falun-Borlänge dagtid till timmestrafik (3 dubbelturer).
- Bygga ut Flextrafiken
- Ny linje (77) Bollnäs – Segersta – Kilafors för att möjliggöra skol- och arbetspendling med linjelagd kollektivtrafik (ca 5 dubbelturer vardagar).
- Utökad trafik på linje 35 Bergsjö – Jättendal – Harmånger (ca 3 dubbelturer vardagar)
- Utökad trafik på linje 54 Ljusdal – Tallåsen (lördagar och söndagar).
- Ny linje (88) Ljusdal Resecentrum – Norrkämsta
- Nytt trafikupplägg för linje 41 Gävle – Sandviken – Storvik – Hofors Kraftigt utökad trafik (linje 41) Gävle – Sandviken (10-minuterstrafik stora delar av dagen, 20-minuterstrafik under lågtrafik och 40-minuterstrafik på söndagar) Oförändrad turtäthet på sträckan ( linje 141) Hofors – Storvik - Sandviken (30-minuters trafik) Ny linje (241) med snabbussar på sträckan Hofors – Storvik – Gävle för att komplettera tågtrafiken. (ca 7 dubbelturer)
Som synes har det varit satsningar i hela länet, såväl i tätorterna och på landsbygden. Inför nästa år ligger fokus på att utveckla kollektivtrafiken på järnvägen där vi inleder satsningen på timmestrafik på Norra stambanan och på Ostkustbanan, men det innehåller även fortsatta satsningar på landsbygden. Blickar vi framåt efter 2019 vill vi socialdemokrater fortsätta att utveckla kollektivtrafiken. En ny stadstrafik i Sandviken, Hudiksvall och i Bollnäs är nödvändig för att minska biltrafiken i tätorterna. Även lokaltrafiken i Gävle måste utvecklas. Ett annat utvecklingsområde är Närtrafiken, det som förut hette flextrafik. Kollektivtrafik med taxi. Vi har haft ett försök i norra Hälsingland som visar på behovet av Närtrafik. Bussar passar ju inte överallt. Då är Närtrafiken ett bra komplement.
Kollektivtrafiken kostar väldigt mycket pengar. Grovt räknat kostar den 600 miljoner/år och vi får in ungefär hälften i biljettintäkter. Det är ändå nödvändiga satsningar för länets utveckling. Samhällsnyttan med en fungerande kollektivtrafik är så mycket större.
Jag hävdar därför att socialdemokraterna är det parti du ska rösta på i valet om du vill se fortsatta satsningar på kollektivtrafiken i hela länet. Oppositionspartierna förutom L har under den gångna mandatperioden inte visat särskilt stort engagemang i frågor som rör satsningar på kollektivtrafik. Moderaterna har exempelvis i två budgetar föreslaget stora besparingar i Hållbarhetsnämndens budget, besparingar som skulle ha slagit hårt på kollektivtrafiken. Vi socialdemokrater har däremot varit konsekventa och varje år sedan 2013 satsat resurser på att utveckla kollektivtrafiken, vilket vi även fortsättningsvis kommer att göra.
Hej Janne!
SvaraRaderaJag är helnöjd med erat arbete under den gångna mandatperioden, det känns bra att bara kunna slappna av med er vid rodret och bara hänga med.
Tack för vad ni gör för oss!!!
Vänliga hälsningar
Andreas