onsdag 2 november 2016

Hofors HC. Än en gång

Förra veckans ilska och frustration har gått över. Skönt. Reaktionerna från mitt förra inlägg, samt ett bra kommunfullmäktige i måndags har gett mig såväl energi som en del att fundera på. Det är viktigt att komma ihåg att den enda jag kan förändra är mig själv. Det faktum att oppositionsrådet också skrivit en blogg som beskriver en liknande frustration jag kände efter förra veckans regionfullmäktige känns också på ett sätt bra. Bägge känner frustration fast ur lite olika perspektiv. Kanske finns en möjlighet att hitta varandra i konstruktiva debatter som för frågorna och länet framåt om vi bara vågar sänka garden?

Tänkte jag skulle beskriva hur jag ser på situationen för Hofors hälsocentral och varför vi vill lyfta den ur hälsovalssystemet. Vi har ett hälsovalssystem i vårt län som dels innebär att jag som invånare kan fritt lista mig på den hälsocentral som jag anser passa mig bäst och dels innebär att vi har etableringsfrihet för privata utförare av primärvård. Etableringsfriheten innebär lite förenklat att privata utförare garanteras konkurrensneutralitet. Därför finns ett regelverk för hälsocentralerna som i detalj beskriver vad som ska finnas på en hälsocentral, mellan vilka tider det ska finnas läkare på plats osv. Hälsocentralerna får ersättning per listad invånare. Hälsovalet är ett bra system som ger invånarna större möjligheter att lista sig på en HC som passar dem bäst. Jag kan exempelvis lista mig på en HC i Gävle eftersom jag jobbar där och det kanske då blir smidigast för mig.

Hofors HC har under en längre tid haft stora problem att bemanna hälsocentralen, inte bara med läkare. Det har också varit brist på sjuksköterskor och terapeuter. Man har från primärvården försökt lösa problemen inom ramen för regelverket i hälsovalet men inte lyckats. Därför hamnade frågan hos politiken. Både hälsovalsutskottet och Hälso- och Sjukvårdsnämnden vill testa ett nytt sätt att jobba, ett projekt "Framtidens öppenvård som ett gemensamt ansvar". Syftet är att säkerställa att hoforsborna ska få den primärvård de har rätt till, men som dagens hälsovalssystem inte kan ge dem. Därför krävs ett beslut i regionfullmäktige om att lyfta ur Hofors HC ur hälsovalssystemet. Det motsätter sig M, KD och SD. De tror att projektet gör att hoforsborna får en sämre primärvård och vill därför att man fortsätter att söka lösningar inom ramen för hälsovalssystemet. Deras förslag ser ut så här:

-Att stoppet av hyrsjuksköterskor och hyrläkare för Hofors HC upphävs.
-Att regiondirektören ges i uppdrag att kerställa att tillräcklig kompetens finns tillhands på Hofors   HC, detta kan ske genom extraordinära lösningar under en begränsad  tid  för  att  befintlig  personal  ska  stanna  kvar  på  Hofors  HC.
-Att HSN ges i uppdrag att ta fram en plan för att långsiktigt kunna kerställa en välfungerande primärvård  i  hela  länet  där  andra  driftsformer  utreds.
-Att regiondirektören ges i uppdrag att kontakta alternativa vårdgivare för att grundligt utreda om det finns intresse för annan aktör att ta över driften av Hofors HC.

Mina kommentarer på deras förslag är följande:

De vill upphäva ett stopp för inhyrning av personal på Hofors HC, vilket för det första inte är en fråga för fullmäktige att besluta om och för det andra så är ett sådant stopp redan upphävt. 

Regiondirektören och Hälso- och sjukvårdsdirektören har redan genom politiska beslut uppdraget att säkerställa att tillräcklig kompetens finns tillhands på Hofors HC. För att kunna utföra det uppdraget menar vi att vi måste testa metoder som inte är möjliga inom ramen för hälsovalet. Det är därför Hofors HC bör lyftas ur hälsovalet.

Hälso- och Sjukvårdsnämnen har redan uppdraget att jobba långsiktigt med att säkerställa en väl fungerande primärvård i hela länet. Om andra driftsformer menas bolagisering är det inget majoriteten menar löser det akuta läget i Hofors.

Genom att vi har ett hälsovalssystem med fri etableringsrätt kan privata vårdgivare redan idag etablera sig i Hofors om de bedömer att det finns förutsättningar för det.

Kort sagt. Oppositionens förslag till beslut arbetas det redan med och har inte löst den akuta situationen på Hofors HC. Vi i majoriteten menar att vi måste våga testa nya modeller och om de fungerar väl kan vi utifrån erfarenheterna med projektet besluta om förändringar i hälsovalssystemet som gör att vi på ett bättre sätt än idag kan säkerställa att samtliga länsinvånare har lika tillgång till en bra primärvård nära där man bor. 

Jag är övertygad om att samtliga partier i regionfullmäktige är lika angelägna om att alla medborgare har tillgång till en bra primärvård när där man bor. Just nu har vi lite olika syn på hur vi når dit.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Du är fantastisk och du skriver som en gud, det här inlägget är jag oerhört glad över, så tack för förklaringen!

    Tack för att du finns! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera