söndag 6 november 2016

Tankar från skidspåret

Säsongens första skidtur är avklarad. Det är full vinter i Harsa och man har spårat en skogsväg. Nästan 8 km orkade jag. Skönt att vara igång igen. Som vanligt har jag slarvat med barmarksträningen vilket påverkar flåset rejält. Det gör ingenting. Skidåkning handlar inte bara om att åka så fort som möjligt eller att ställa upp i Vasaloppet. Jag har aldrig känt den där endorfinkicken som många säger sig uppleva av att motionera. Det kanske är därför sommarträningen aldrig blir lika regelbunden som längdskidåkningen.

För mig har skidåkning en annan mening. Ska man åka Vasaloppet räcker det inte med att vara vältränad, man måste kunna hushålla med krafterna. Därför god teknik nödvändig. Jag är inte tillräckligt intresserad av teknik för att kunna genomföra ett Vasalopp. Jag vet att teknikträning lönar sig men det är så tråkigt att tillbringa tid för teknikträning när man kan vara ute och njuta i spåret. Det är ungefär som med mitt flugfiske. Jag kommer aldrig att bli en teknisk skicklig flugfiskare, men har ändå en stor passion för flugfiske. Teknik blir lätt tävling och det är inte för att tävla eller för att prestera jag flugfiskar. Jag åker inte skidor för att tävla även om jag vill åka så fort jag kan. Därför räcker det med att behärska den grundläggande tekniken och åka i eget tempo.

I skidspåret kan man sluta sig i sin bubbla och liksom svettas fram en inre balans. Det är därför en perfekt syssla under den mörka årstiden. Den bästa skidåkningen har man när det snöat. Det är tyst och stilla. Snön som tynger träden fångar upp själens oro, kapslar in den och fyller kropp och själ med energi.

Jag har trots det satt upp några mål för säsongen. Minst 50 mil vill jag åka. Jag vill också kunna åka tre mil utan att bli helt slut. Jag har också en del otalt med slutsträckan på stafettvasan. Med bättre förutsättningar än i fjol borde jag kunna kapa tiden med tio minuter. Lite teknikträning blir det eftersom jag har köpt ett par nya skidor, semiracingskidor med lite hårdare spann. Det innebär att jag måste lära mig att trampa fast skidorna om jag ska slippa bakhalt.

Ett annat mål jag har är att utmana oppositionen i Region Gävleborg på stafettvasan. Det skulle vara kul och dessutom sporra mig till stordåd i skidspåret.

Det blir fler helger i Harsa. Mer snör är utlovat, vilket gör att fler spår kan öppnas. Hoppas snön ligger kvar fram till att det är skidspår i Bolle.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Klokt resonemang som jag fullständigt håller med dig om. Jag tror att du lätt kommer att lyckas med dina mål bara det fortsätter vara vinter. Tiderna som du presterade var ju faktiskt jättebra, jag blev imponerad.

    Kör hårt nu "Gunde"!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera