söndag 18 oktober 2015

Sammanhållet eller delat län? Norrut eller söderut? Så här tänker jag idag.

Intrycken från fredagens målbildsdag är många. Ur mitt perspektiv var dagen lyckad, många spännande möten och intressanta samtal. Föreläsningen med Göran Adlén, trendanalytiker gav också en del att tänka på. Jag tror och hoppas att målbildsdagen var startskottet på något nytt. Den känslan hade jag när jag satte mig i bussen och för mitt inre började utvärderingen av dagen. Jag önskar att vi kan ha återkommande framtidsdagar där alla som vill bidra till länets utveckling deltar. Vi har allt att vinna på att fortsätta i den riktningen. En del av min målbild 2030 är lax i Ljusnan, vandringsvägar för fisk upp till deras naturliga vandringshinder i Hylströmmen och Laforsen. En levande älv som mår betydligt bättre än idag och som är en del av en hållbar besöksnäring.

Hela Hälsingland, hälsingetidningarnas ledarredaktioner var där och uppmanade till att skriva under ett kontrakt, ett kontrakt där löftet var att inför framtida regionbildning jobba för att hålla ihop länet och för att länet skulle gå söderut. Jag och många med mig skrev på direkt. Det verkar som det finns ett brett stöd för att  hålla ihop länet och gå söderut. Varför då kan man ju undra? Hålla ihop länet ja, men söderut? Är vi inte mer norrlänningar än mälardalingar, svear eller sörlänningar?

Jag är hälsing. Visserligen född i Sandviken men som uppväxt i Bollnäs och Röste är det självklart att se på världen ur en hälsings perspektiv. Föredrar faktiskt att identifiera mig som flugfiskare, men i det här sammanhanget funkar hälsing bättre. Varför skrev jag då på kontraktet? Jag har naturligtvis tänkt efter och jag har landat i uppfattningen att Hälsingland och Gästrikland utvecklas bäst om vi sitter ihop och i framtiden tillhör en region med Uppsala som motor. Jag tänker så här.

Idag går pendlingsströmmarna söderut. Fler människor, till och med i Hudiksvall arbets och studiependlar söderut än norrut, det förenklas med ett sammanhållet län. Det blir också enklare att pendla mot Uppsala och Mälardalen om vi tillhör samma region. Kollektivtrafiken brukar ju kopplas ihop med län/region. Alternativt så går några län ihop. Norrtåg och Tåg i Bergslagen är två exempel. Om vi går norrut behöver vi ha samma form av avtal som vi har idag med exempelvis Uppsala. Det funkar ganska bra. Men om vi delar länet, vad händer då? Då tar ansvaret för regiontrafiken slut i Holmsveden respektive Ljusne. Eventuella avtal blir då betydligt krångligare och troligen dyrare för såväl skattebetalare som för pendlare. X-tågen som idag går till Sundsvall kör och bekostar X-trafik och skattebetalarna i Gävleborgs län. En gång i tiden fanns det ett avtal med Västernorrland, ett avtal som Västernorrland av ekonomiska skäl inte vill förnya. En framtid med ett delat län skapar troligen fler sådana problem med sämre pendlings och resemöjligheter söderut. Det försämrar Hälsinglands utvecklingsmöjligheter. Dessutom har X-trafik idag avtal med SJ så att man kan åka med länskortet på SJ:s tåg om man löser ett tilläggskort. Det blir också svårare om man delar länet. X-trafik har också avtal med SJ om en del av SJ-tågen som går till och från Ljusdal. Den typen av avtal blir lättare att upprätthålla om man håller ihop länet och tillhör en region med Uppsala som motor. Sämre pendlingsmöjligheter söderut försämrar också Gästriklands utvecklingsmöjligheter av samma skäl som jag angivit ovan.

Sjukvården är en annan orsak till att jag som Hälsing menar att länet måste hålla ihop och att blicken ska vara vänd söderut. Gävleborgs län är ett av få län som har bra ekonomi, till och med sjukvården går hyfsat. Skulle vi gå norrut blir Umeå vår universitetssjukhus och dit är det som bekant längre än till Uppsala. Vad händer då med Hudiksvalls sjukhus? Med den relativa närheten till Sundsvall och de ekonomiska utmaningarna landstingen norr om oss har känner jag stor oro för Hudiksvalls sjukhus. Risken är stor att det omvandlas till ett sjukhus av Bollnäs sort, ett sjukhus utan BB och akutkirurgi. Det skulle drabba hela landskapet. Går vi söderut ser jag inte den risken. Skulle länet delas så är det Sundsvall och Umeå som gäller för den vård som vi idag får i Gävle och Uppsala. Som hälsing är det därför självklart för mig att blicka söderut.

Ekonomin är ett tredje viktigt skäl för mig att blicka söderut. Region Gävleborg har god ekonomi. Uppsala län har bättre ekonomi jämfört med Västernorrland och Jämtland/Härjedalen. Det betyder bättre utvecklingsmöjligheter jämfört med om man måste göra enorma besparingar direkt när man går in i en ny regionbildning. Det kanske är så att jag har svårt att se fördelar med att gå norrut eftersom jag förblindas av fördelarna med att gå söderut, vad vet jag. Vi ska självklart ha goda samarbeten med våra grannar oavsett vilka grannar vi får i framtiden.

Några valde att inte skriva på. En del kanske ser en annan framtid än vad jag ser, en annan valde att invänta någon form av demokratisk process. För mig en märklig hållning. Oavsett så borde man ha en egen uppfattning, i alla fall om man är ledande politiker. Vi är ju inte där ännu där partierna sagt sitt och då kan man faktiskt ge uttryck för sin egen uppfattning oavsett om man är regionråd eller distriktsordförande för sitt parti. Jag kan förstå om det i norra Hälsingland finns andra tankar och funderingar. Att en del ser fördelar jag inte ser med att gå norrut. Framför allt närheten till Sundsvall. Det allra viktigaste för Hälsingland är att länet hålls ihop. Hela länet, men framför allt Hälsingland får bättre utvecklingsmöjligheter om länet hålls ihop och ur mitt perspektiv är det för Hälsinglands och för Gävleborgs framtids skull självklart att blicken är vänd söderut.

Därför skrev jag på kontraktet omedelbart. Och jag har inte glömt Dalarna. Dalarna ser jag som en del av samma region som Gävleborg och Uppsala.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Klokt resonemang, du gjorde rätt!

    Tack för att du finns! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera