tisdag 1 september 2015

Vad är politik, egentligen?

Det är svårare att skriva om regionpolitiken jämfört med kommunpolitiken. Regionpolitiken är mer komplex, jag är fortfarande ny i mitt uppdrag, en del av mig är fortfarande i en inlärningsprocess. Det är fantastiskt roligt och spännande. Jag känner att jag bidrar samtidigt som jag får så mycket tillbaka. Jag växer så det knakar! Samtidigt finns det en hel del att fundera över. Det som förvånas mest är hur oppositionen hanterar sitt uppdrag. De verkar fortfarande vara inne i det gamla landstingsuppdraget. Det regionala utvecklingsuppdraget verkar de inte tagit till sig över huvud taget. Även partier som Moderaterna är ovanligt passiva i regionala utvecklingsfrågor. Oppositionsrådet Stenvard (M) väljer att sätta sig i det lite tryggare Fastighets och miljöutskottet istället för utvecklingsutskottet där han som oppositionsråd för det ledande oppositionspartiet borde vara självskriven. Där sitter istället Sjukvårdspartiet, ett parti som har sitt fokus på sjukvårdsfrågor och inte på regional utveckling. Det senaste exemplet på oppositionens brist på idéer och egna förslag är diskussionen om behovet av ett Stockholmskontor. Man kan naturligtvis ha åsikter om det. Jag har full respekt för att man har kritik mot ett kontor i Stockholm, det jag saknar från kritikerna i oppositionen är alternativ, egna förslag, egna idéer hur hela länet ska utvecklas. Lägg pengarna på sjukvården är mantrat från framför allt Moderaterna. Sådana påståenden andas mer populism än verklig politik.

Vad är egentligen politik? Allt är politik, i alla fall om man håller sig till flosklerna. Om man utgår från kommunpolitiken eller regionpolitiken är det en mycket viktig fråga att ställa sig. Det mesta av det vi kommun och regionpolitiker ansvarar för är ju styrt av lagar och förordningar. Det kan ju inte vara politik att följa lagen? Politik måste ju vara någonting mer. Den politiska konflikten på kommun och regionnivå borde ju inte handla om förmåga eller oförmåga att följa regelverken i form av lagar och förordningar. Därför borde det också vara ganska enkelt att komma överens mellan partierna när det gäller skola, äldreomsorg och sjukvård. Och ska sanningen fram så är vi också överens om det mesta, fast det kanske låter annorlunda. Eftersom oppositionen motionerar och skriver interpellationer om detaljer istället för ren politik så menar jag att vi är överens om helheten inom sjukvården.

Politiken borde handla om något annat.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Klokt resonemang! Politiken tycker jag borde handla mer om hur man skapar bättre struktur i det uppdrag som regionen har, bättre tillgänglighet i all verksamhet gör förutsättningarna för att ta del av sjukvården bättre för samtliga invånare. Vad är det som säger att de strukturer Ni har idag är den enda som är bra strukturen? Det utvecklar sjukvården.....

    Tack för vad du gör för oss!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera