tisdag 29 juli 2014

Beväpna er

Dom tål lite bly i nackarna skrek Ebba Grön i frustration 1979. Punken har aldrig kännetecknats av vacker poesi och väl genomtänkta omskrivningar. Det var rakt på, naivt utan att tveka. Ilska och, frustration skreks ut på i en kaskad av nakna känslor ett sätt som tidigare aldrig skådats. Etablissemanget förfasade sig och fördömde. Idag är de första punkarna mormor och farfar och moralpaniken ligger som en våt filt över vårt land. Överklassen är rädda att förlora de privilegier Reinfeldt och Borg gett dom. Varför upprörs man annars över en gammal Ebbalåt i akustisk tappning i P1 Sommar? Är det moralpanik eller saknar vi fortfarande förmåga att förstå och hantera känslorna i punkens budskap? Jag har i alla fall tagit Ebba Gröns ord på allvar och beväpnat mig. Jag har beväpnat mig med vingar, med sång, med allting som jag längtat och drömde om en gång. Ja, dom tål lite bly i nackarna, blytunga skäl och argument varför ett socialdemokratiskt samhälle är så mycket bättre än ett moderat samhälle. Ja vi vi har beväpnat oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar