tisdag 17 juni 2014

Tankar en tisdagskväll om rimligheten i nivån på politikerarvoden.

Är mitt politikerarvode för lågt i förhållande till arbetsinsats och ansvar? Frågan har blivit aktuell efter en diskussion på kommunstyrelsen senast. Jag var inte där då ärendet hanterades så jag kan bara resonera utifrån en artikel på Hela Hälsingland. Bengt-Olov Renöfält (C) menar att arvodena är för låga för oss heltidspolitiker. Jag klagar inte över storleken på mitt arvode som BUN-ordförande. Jag har 36 985kr i månaden för det uppdraget. Då förväntas jag ta huvudansvaret för samtliga beslut inom nämndens verksamhet, för samtliga elever i den kommunala förskolan, grundskolan och gymnasieskolan, samt för en budget på runt en halv miljard. Ansvaret delar jag med övriga ledamöter i nämnden. Jag förväntas också vara tillgänglig för medborgare och press i princip 24 timmar om dygnet året runt, oavsett om jag har semester eller har magsjuka, influensa eller liknande. Jag är alltid i direktsändning. Det krävs ingen formell utbildning för att vara BUN-ordförande, det räcker att jag har mitt partis förtroende. Eftersom mitt parti ställer stora krav på sina heltidsarvoderade politiker och vem som helst får inte förtroendet att vara nämndsordförande så krävs det visst kompetens även om man inte kräver en viss sorts utbildning.

Förvaltningsledningen ska ge mig det jag behöver för att kunna leda nämndens arbete och kunna ta ansvar för de beslut som fattas så därför är det inte relevant att jämföra politikerarvodet med chefslöner i kommunen. Det är självklart att de flesta chefer ska ha högre lön än vad mitt politikerarvode är. Jag tjänstgör oftast runt 50 timmar i veckan och den mesta av tiden är kopplat till BUN. En del veckor tjänstgör jag runt 60 timmar. Om man räknar med en snittid på 50 timmar/vecka så har jag ca 170 kr/tim. Är det rimligt eller orimligt? Har jag arbetat lika inom exempelvis industrin med 10 timmars övertid i veckan hade lönen troligen varit högre. Eller kanske inte eftersom det finns ett övertidstak på 200 timmar per år. Jag har också arvode för att jag sitter i Bollnäs Stadshus AB. Det arvodet är på 4742kr/månaden och det har jag inte räknat med i beräkningen ovan.

Jag menar att nivån på arvodet är fullt rimlig. Att vara politiker innebär att man tar mycket av det som normalt räknas som fritid i anspråk. Detta ingår i själva grejen oavsett om du är heltidspolitiker eller deltidspolitiker. Som heltidspolitiker lägger man troligen ner fler kvällar och helger än vad deltidspolitiker gör så det går egentligen inte att räkna ut en timlön för mig som heltidspolitiker. Det blir mest en lek med siffror. Men ingen ska förlora ekonomiskt på att ha ett politiskt uppdrag. Det innebär att jag kan tänka mig ett tillägg i arvodesbestämmelserna som medger att man har rätt till mellanskillnaden mellan ett heltidsarvode och den lön man har som anställd man lönen är högre än arvodet. På så sätt behöver ingen tacka nej till ett heltidsuppdrag av ekonomiska skäl. Däremot anser jag att det är fel väg att höja arvodena generellt för oss heltidspolitiker på det sättet som Bengt-Olov Renöfält föreslår.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Jag håller med dig i ditt resonemang, det låter ju faktiskt klokast och bäst med det tillägget som du förordar. Men samtidigt så är det ju också jämställdhet som måste råda, lika arbete ger lika lön, så måste det vara även i politikervärlden anser jag, men det tål ändock att tänkas på tycker jag.

    Tack!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera