tisdag 3 juni 2014

Bandyhall och prestige.

Läser en insändare från Olov Nilsson Sträng (BP) ang bandyhall i Bollnäs. Vi är båda överens om att de anbud som inkom var för höga. Därför menar Olov att vi ska släppa prestigen och släppa fram de lokala företag som vill bygga en hall på SJ-området. Jag ser på saken så här. För det första finns ingen prestige över huvudtaget från min sida, om det inte ses som prestige att jag av ett antal olika skäl avvisat Arenabolagets olika förslag till en hall på SJ-området. Jag återkommer till varför jag inte tror på Arenabolagets tidigare planer. Mitt resonemang bygger på ett antal förutsättningar som man först måste övertyga mig om är fel.

Om det nu är så att en ganska enkelt utrustad hall blir för dyr på Sävstaås. En hall utan omklädningsrum, med ett minimum av toaletter, ingen resturang osv, så är det väl inte helt orimligt att tro att en hall på SJ-området som måste kompletteras med i alla fall omklädningsrum blir minst lika dyr att bygga på SJ-området oavsett om det är kommunen eller ett privat bolag som ska bygga den. Sen tillkommer kostnader för sanering av området och köp av området. Kommunen köpte området för 15 miljoner kronor om jag minns rätt. Det är väl inte helt orimligt att anta att kommunen säljer området för samma summa? Eller är tanken att vi ska skänka bort marken? Att fortsätta göra pinsamma affärer genom att köpa dyrt och sälja billigt? Vad saneringskostnaden slutar på vet ingen idag, siffror på 20 miljoner och mer har nämnts i det värsta scenariot. Sen tillkommer kostnader för infrastruktur, parkeringsplatser mm. Det innebär att en privat investerare iså fall måste lägga på minst 35 miljoner på den redan för höga investeringen. Rivningskostaden för det byggnader som måste väck för att ge plats åt hallen har jag utelämnat i mitt resonemang. Det ska då till ganska ordentliga synergieffekter för att en privat investerare ska kunna hämta hem den investeringen. Hur mycket måste ett företag med en vettig avkastning omsätta för att få ihop ett överskott som motsvarar kapitalkostnader motsvarande en investering på 35 miljoner kr? Det är ju än så länge bara en bandyhall som är byggd. Det innebär i princip att det bara går att bedriva isrelaterad verksamhet i hallen. Kommunen har råd att med driftkostnader motsvarande en 80 miljonersinvestering. Om vi antar att hallen kommer att kosta 120 miljoner inklusive omklädningsrum och tillräckligt med toaletter så måste man finna finansiärer för mellanskillnaden från 80 miljoner. Detta gäller naturligtvis oavsett var hallen byggs.

Vad kan man göra i en bandyhall som inbringar dessa intäkter är den första frågan som man bör ställa sig? Jag tvivlar nämligen på att det finns privata finansiärer som är beredda att lägga in minst 35 miljoner kronor i form av markköp, sanering och rivning utan krav på återbäring. Stämmer mina antaganden handlar en investering på SJ-området om minst 155 miljoner kronor. Pengar som investerare rimligtvis vill få avkastning på. Är det min prestige som gör mig blind? Ser Olov Nilsson Sträng saker som jag ser? Det krävs enligt mig betydligt mer än ord som affärsmässighet och synergieffekter för att få mig att ändra uppfattning gällande en hall på SJ-området. Ska man få de intäkter som behövs krävs antingen hyresgäster som täcker drift och kapitalkostnader för investeringen eller att fastighetsägaren bedriver verksamhet i lokalerna som genererar ett tillräckligt stort överskott för att täcka drift och kapitalkostnaderna för investeringen.

Kommunen skulle kunna acceptera en högre hyra(eller driftbidrag till bandyn)om det gick att beräkna synergieffekter som ger ökade skatteintäkter motsvarande de högre drift och kapitalkostnaderna en hall på SJ-området ger om mina antaganden är någorlunda korrekta. Hur många arbetstillfällen krävs för att skatteintäkterna ska inbringa drift och kaptalkostnader motsvarande en investering på minst 35 miljoner kronor(enligt mina antaganden så är det den kostnaden som skiljer mellan Sävstaås och SJ-området). Vid de kontakter jag haft med Arenabolaget har det inte presenterats några konkreta siffror, bara ord som affärsmässighet och synergieffekter. Hallutredningen ger mig heller ingen vägledning. Den går att läsas på olika sätt. När jag läser den så ser jag att det fattas intäkter på 6 miljoner kronor årligen för att en hall på SJ-området ska bära sig. Om jag läst rätt så måste det till kommersiell verksamhet i sådan omfattning att det genererar dessa intäkter. De som anser att jag tolkat hallutredningen fel har ännu inte lyckats övertyga mig om att jag tolkat innehållet fel. Är det min prestige som gör mig blind?

Jag är hur som helst helt överens med Olov Nilsson Sträng om att vi måste tänka nytt om vi ska få till en bandyhall. Vi måste finna lösningar som får ner kommunens årliga kostnader för en hall. Där måste vi alla slänga eventuell prestige se till bandyns och kommunens bästa.

Jag kanske har problem med att släppa min misstro mot SJ-området som alternativ och de lösningar som presenterats där. Jag menar att det är skillnad på misstro och prestige. Det som började som en multiarena där alternativa energilösningar skulle generera ett överskott och på så sätt hantera driftkostnaden för hallen, där kinesiska finansiärer skulle etablera ett europeiskt forskningscentrum för alternativ energi och därigenom skulle skapa synergieffekter och intäkter, där kinesiska bandylandslaget skulle köpa istid och kompetens av Bollnäsbandyn och på sätt bidra till intäkter, där det skulle satsas på såväl extremsport tillsammans med Gumpels som e-sport skulle bidra till intäkter (e-sport är avancerat data-spel ofta på professionell nivå). När detta grusades skulle en Gert Wingårdhdesignad hall nedgrävd under grundvattennivån göra en hall möjlig. Visst var den hallen läcker, men den var fortfarande för dyr, vidare över till hallutredningens förslag på en ungefär likadan hall som den på Sävstaås men som jag menar fortfarande är för dyr eftersom man inte lyckats visa mig hur affärsmässighet och synergieffekter skulle kunna motsvara de merkostnader som SJ-området ger ett hallbygge.

Jag har också utelämnat det faktum att jag tror att SJ-området har större utvecklingspotential utan bandyhall än med en hall. Det är ett mycket långsiktigt tänk från min sida, kanske 10-15 år eller längre. Det får bli föremål för ett annat resonemang även om frågorna hänger ihop.

3 kommentarer:

  1. Vad gjorde de i Vetlanda? Skulle inte vi kunna göra samma sak här?

    SvaraRadera
  2. Absolut, det är därför vi vill jobba vidare med frågan.

    SvaraRadera
  3. Hej Jan!

    Jag håller med dig i alla dina resonemang fullständigt. Jag är tacksam för att ni tittar vidare på fler möjliga alternativ, för bandyns och för Bollnäs skull.

    Tack skall du och ni ha för allt vad du och ni gör!!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera