torsdag 12 juni 2014

Aldrig aldrig aldrig!

Jag är socialdemokrat, jag kämpar för ett rättvist och solidariskt samhälle. Många gånger är det svårt. Som kommunpolitiker måste man ibland genomföra beslut som känns fel utifrån de grundvärderingar jag har som socialdemokrat. Någonstans finns det i alla fall en gräns. Vi socialdemokrater har tillsammans med fackföreningsrörelsen  sedan 1889 kämpat för rättvisa löner och anställningsvillkor på arbetsmarknaden. Detta engagemang sitter djupt hos oss, under åren har det strejkats oräkneliga gånger  för rätten till högre löner och bättre villkor. Det är till och med så att svensk militär skjutit ihjäl demonstranter när de demonstrerat mot strejkbryteri, rättvisa löner och anställningsvillkor. Idag 2014 strejkar man på tågen i Skåne mot försämrade anställningsvillkor. En strejk jag stöder av hela mitt hjärta. Därför är det självklart att jag som socialdemokrat säger blankt nej till anpassningsförslag som innebär lägre löner och sämre anställningsvillkor inom socialförvaltningen.  Aldrig, aldrig, aldrig kommer jag att ställa mig bakom förslag som innebär att arbetstiden minskas från heltid till max 90% av heltid. Det är förslag som möjligtvis moderater eller andra borgerliga partier kan anse vara rätt väg. De har egentligen aldrig gillat heltidsbeslutet. För oss socialdemokrater är den vägen så fel som det någonsin kan bli.

Samtidigt ska man komma ihåg att tjänstemännen är skyldiga att för oss politiker presentera de förslag de ser nödvändiga för att åstadkomma en budget i balans. Det är också viktigt att komma ihåg att heltidsbeslutet är beslut som är fattat av kommunfullmäktige. Sen är det vårt ansvar att hantera de förslag som presenteras. Jag vill därför inte kritisera socialförvaltningen för att de lagt fram de förslag som finns även om jag inte kan ställa mig bakom alla delar av planen. De gör sitt jobb så som det står i kommunens styrande dokument. Eftersom heltidsbeslutet är ett lokalt avtal kanske det inte är så konstigt att förvaltningen föreslår förändringar i avtalet. Hade heltid varit en rättighet enligt lag eller en rättighet utifrån ett centralt kollektivavtal hade man inte kunna föreslå de förändringar man nu föreslår. Det är viktigt att komma ihåg.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Jag står också bakom dig och kan bara säga, jag är oerhört stolt och glad för detta skall du veta!!

    Tack!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera