måndag 2 september 2019

Jag övervägde att avgå

Bollnäs kommun har antagit en översiktsplan och miljömål som visar att kommunen har stora ambitioner på miljöområdet, särskilt den del som berör kommunens vattendrag. I översiktsplanen pekar man ut återställning av av vattendrag som förutom miljönyttan skapar förutsättningar för utveckling och jobb i kommunen genom besöksnäring och sportfisketurism. Därför finns formuleringar som säger att kommunen endast prioriterar vattenkraft som har en samhällsnytta som överstiger den miljöskada vattenkraften orsakar. En tydlig indikation på att kommunen anser att den småskaliga vattenkraften i kommunen ska avvecklas. 

Min besvikelse över att Bollnäs kommun väljer att göra en synnerligen urvattnad överklagan ang kraftverken i Galvån är mycket stor. Politiken väljer att ignorera den professionella kompetens kommunen har tillgång till för att istället lyssna på en liten men högljudd opinion som bygger sin argumentation på en oro och en lögn planterad av det bolag som vill få kraftverken lagligförklarade. Anledningen till att hela domen bör överklagas handlar om vad man får göra och inte göra i ett vattendrag som omfattas av Natura 2000. Även om Åsbackadammen och området runt kraftverken ligger utanför själva Natura 2000-området så är det är självklart att kraftverken påverkar Galvån såväl uppströms som nerströms kraftverken. Den miljökonsekvensbeskrivning Bergfors kraft gjort och som domen vilar på är undermålig och beskriver inte tillräckligt väl hur två småskaliga kraftverk påverkar hela Galvån och förutsättningar för livet i ån. Att driften av kraftverken inte försämrar åns status är kanske sant, men är det verkligen ett tillräckligt gott skäl för att kraftverken ska lagligförklaras? De skapar ju knappast förutsättningar att förbättra åns status och hotade arter såsom exempelvis flodpärlmusslan.

Besvikelsen var så stor att jag meddelade mitt partis lokala ordförande och fullmäktigegruppens gruppledare att jag överväger att avgå från kommunfullmäktige. Det kändes som om tio års hårt arbete raderades bort i en dålig kompromiss. Efter att ha sovit på saken landade jag i att det trots allt vore fel och oansvarigt att avgå. Det är främst två skäl som ligger till grund för mitt ställningstagande. 

För det första: Det var egentligen inte mitt parti som svek. Vi stod till slut i princip ensamma i hållningen att följa intentionerna i översiktsplanen och miljömålen. Inget av fullmäktiges partier uttalade ett stöd för att kommunen skulle hålla kvar sin uppfattning i enlighet med den överklagan som först sändes in och som användes som orsak att dra igång kampanjen mot kommunens överklagan. I ett sånt läge kan jag förstå poängen i att söka en kompromiss, även om den är urvattnad. 

För det andra: Om jag avgår det skulle det innebära att de andra fick som de ville. Bergfors kraft och de små vattenkraftverksägarnas branschorganisation, åsbackaborna och politiska motståndare som agerar nyttiga idioter åt den småskaliga vattenkraften när de bidrar till att sprida myten om att åarna förvandlas till lerdiken om den småskaliga vattenkraften avvecklas. Som om vattnet i åarna på något märkligt sätt skulle försvinna om det inte får rinna genom turbiner. Det är ju det de vill. Att vi som kämpar för återställda vattendrag och att den småskaliga vattenkraften ska avvecklas ska ge upp oavsett om vi kämpar inom politiken eller på andra håll.

Jag tänker inte ge mig förrän tillräckligt många insett hur obetydlig den småskaliga vattenkraften är för svensk energiproduktion. Förrän fler inser att det redan idag finns bättre och mer miljövänliga sätt att producera den obetydliga mängd energi småskalig vattenkraft ger. Jag ger mig inte förrän det blir allmänt känt hur skadlig den småskaliga vattenkraften är för miljön, att den småskaliga vattenkraften även hämmar en kommuns utveckling eftersom den är ett hinder för utveckling av besöksnäringen och sportfisketurismen. När tillräckligt många insett allt detta kommer det att finnas en opinion för en ny lagstiftning som tar tydlig ställning för livet i våra vattendrag. 

Dagens lagstiftning verkar utgå från perspektivet: Hur mycket miljö tål vattenkraften när perspektivet borde vara: Hur mycket vattenkraft tål miljön? 


Miljön i våra mindre vattendrag som Galvån eller Kilån med flera tål ingen vattenkraft överhuvudtaget!

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag är tacksam att du ändrade dig men jag förstår dina tankar fullt ut, du och ni har gjort ett utmärkt jobb!

    Tack för allt du gör för oss! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera