onsdag 18 april 2018

Elefanten äter man med en tugga i taget

För några veckor sedan var jag på miljömålskonferens i Sundsvall. Där lyssnade jag på Svante Axelsson från Fossilfritt Sverige. Jag har lyssnat på honom förr och gillar hans anslag. Han andas framtidstro i frågor där de flesta målar i dystra färger. Han menar att vi måste tänka mer kortsiktigt om vi ska kunna lösa miljö och klimatproblemen. Med kortsiktigt tänkande blir omställningen möjlig. Tänker vi för långsiktigt drunknar vi hopplösheten.

Jag gillar den typen av resonemang eftersom det gör problemen greppbara. Om jag redan idag byter ut dieseln i min bil mot HVO blir bilen fossilfri. Det kanske är ett litet steg, men ändå ett mycket viktigt steg. Alla som bor i Bollnäs kan tanka HVO i sina dieselbilar, vilket skulle bli en stor insats för klimatet. Om jag installerar solceller på mitt hus när det är dags att byta ut elen i huset är det också ett steg i rätt riktning även om det är ett litet steg. Om fler gör som jag blir steget helt plötsligt stort. Jag blir fossilfri i mitt bilåkande och får tillgång till ren el som gör att behovet av mer miljöfarlig elproduktion minskar, exempelvis småskalig vattenkraft. Om jag som politiker exempelvis ser till att kollektivtrafiken blir fossilfri eller att vi ökar andelen ekologiska livsmedel i skolan, äldreomsorgen eller i sjukvården gör att att det skapas en marknad för fossilfria drivmedel och ekologiska livsmedel även för privatpersoner. 

Många små steg i rätt riktning sätter fart på omställningen.

De som är kritiska till ett sådant förhållningssätt menar att det går för långsamt. Omställningen måste ske snabbare om vi ska rädda miljö och klimat. Det är visserligen sant att omställningen går för långsamt. Att starta i lågt tempo för att sedan successivt öka hastigheten är bättre en en rivstart som slutar i diket. Ibland hörs också kritiska röster att vi politiker inte tar miljö och klimathotet på allvar. Jag menar att det är fel. Miljö och klimathotet tas på största allvar, men lösningarna ser olika ut beroende på vilket parti och vilken ideologi man företräder. Vi politiker representerar ju folket och av dessa har vi fått uppdraget att genomföra den politik vi gått till val på. Jag är övertygad om att omställningen måste bli greppbar för såväl politik som för allmänhet om det ska vara möjligt att öka tempot i omställningen. Om inte kommer den att ske ännu långsammare. Små steg i rätt riktning är den väg som är min väg.

Det är också därför jag är aktiv inom socialdemokraterna. Jag gillar förutom den socialdemokratiska ideologin det socialdemokratiska arbetssättet. Små men bestämda steg mot ett jämlikt och jämställt samhälle där klyftorna sluts. Reformer istället för revolution. Jag menar att om vi tar för stora steg så snubblar vi och vilket gör att andra med en politik som vill annat tar över, högerpolitik som vill åt ett helt annat håll. 

Jag har också en stark tro att vi kommer att klara de utmaningar som finns idag och i framtiden. Jag menar att framtidstro är en viktig egenskap att ha om man ska kunna vara en framgångsrik politiker. Utan framtidstro och en stark tro på sitt partis politik är det svårt att få väljarnas förtroende. Detta oavsett vilket parti eller vilken politik man företräder.


Elefanten äter man med en tugga i taget.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Bra skrivet!

    Jag håller verkligen med om att små steg är det klokaste för att få det hela att fungera på bästa sätt. Jag har till viss del följt serien "Storuman forever" i SVT och har sett genom den vad bra det är, alla kan dra sitt strå till stacken genom att göra lite grann, för som du skriver många bäckar små ger det stora när det är klart.

    Ha det bra nu i Skottland, skitfiske på dig!

    TACK för allt du gör!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera