måndag 2 oktober 2017

Förra veckan var lågintensiv

Förra veckan var en  lågintensiv vecka och samtidigt en vecka som gett mig massvis med energi. Tre kvällar byggde timmar. Måndagens kommunfullmäktige innehöll en i mina ögon mycket märklig debatt om  en motion från sjukvårdspartisten Henrik Olofsson. Han vill få till ett bättre arbete mot missbrukare genom att prova ett projekt han kallar Mitt nya liv. Kommunen ska hitta andra metoder för att hålla människor borta från missbruk. En av hans idéer är att kommunen ska ta emot människor som kommer från behandlingshem med blommor på järnvägsstationens perrong. Oppositionen ville bifalla delar av motionen utan att egentligen veta hur kommunens insatser ser ut idag. Det blev återremiss.

Tisdagens regionstyrelse var ur mina ansvarsområdens perspektiv en lugn tillställning, likaså onsdagens regionfullmäktige. Jag fick en fråga om Sandvikens sjukhus och en om regionens vindkraftverk. Det är ganska skönt och samtidigt lärorikt att ibland enbart kunna lyssna på debatterna. När man har frågor som man är föredragande för är man ofta koncentrerad på dessa och lyssnar då på de övriga frågorna med lite andra öron.

Onsdag kväll var det Eldklotetgala på Gävle slott där årets företagare i länet utsågs. Mycket välförtjänta vinnare blev Jan Åke och Anders Snar, Harsa konferens och fritid. De har sakta men säkert utvecklat Harsagården till en turistanläggning som kanske är mer känd utanför länet än inom länet.

Torsdagen ägnades åt gruppmöte med s-gruppen i regionen och på kvällen hade vi medlemsmöte i min lokala s-förening. Möten som jag uppskattar. Att träffa partikamrater och tillsammans med dessa diskutera stora och små frågor, hur vi ska förhålla oss till dessa utifrån ett socialdemokratiskt perspektiv är själva motorn i det politiska arbetet. Det är ett år till nästa val och förberedelserna är i full gång. Vad har vi lyckats genomföra utifrån våra handlingsprogram? Vad ska vi ta med oss till nästa handlingsprogram? 

Fredagen innehöll ett kollektivtrafiksamråd tillsammans med länets kommuner. Fokus denna gång var vår järnvägsutredning som lite kort beskriver vad som krävs för att vi ska kunna få timmestrafik på Ostkustbanan och Norra stambanan. Det som styrt utredningen. Är trafikförsörjningsprogrammet som regionfullmäktige fastställt. Där skriver vi att timmestrafik ska införas senast 2022. Om allt går vår väg kan vi införa det 2019 eller 2020. Det blir en klar förbättring jämför med idag, särskilt på Norra stambanan där vi går från dagens 26 avgångar till 36 avgångar.

Som den politiska nörd jag är har jag sporadiskt följt såväl helgens centerstämma som moderaternas extrastämma via tv. Det är mycket intressant att lyssna till andra partiledares tal samt följa andra partiers interna debatter. Det säger en del om hur partierna mår. Centerpartiet är ett parti som idag mår riktigt bra till skillnad mot moderaterna. De verkar ännu inte funnit vilken väg de ska gå efter succéåren med Reinfeldt.

Veckans höjdare är Thåströms nya skiva, Centralmassivet. Thåström har följt mig genom nästan hela mitt liv. Från första Ebba Grönskivan till idag med undantag för åren med PLP. Både musik och texterna har alltid berört mig djupt. Det är som om han skrivit sin musik enkom för mig. Det jag tilltalas av är svärtan och förmågan att blicka bakåt utan att känna nostalgi. Thåström vill liksom jag framåt. Blicka bakåt gör man för att göra upp med något ur det förflutna så att man kan ta sig framåt. För varje år som går blir jag mer och mer övertygad om att svärtan man bär på kan vara en mycket stark drivkraft.


Veckans lärdom handlar om vallöften. Elin Naurin vid Göteborgs universitet har forskat på vallöften. Det visar sig att svenska politiker är bäst i världen på att hålla vallöften. Enligt henne håller svenska regeringar mellan 80 och 90% av sina vallöften. Skillnaden mellan befolkningens upplevelse av politikers förmåga att uppfylla vallöften och verkligheten är stor. Det är inget som är nytt, så har det varit sedan 50-talet. Det manar till eftertanke. När vi går igenom vad vi lovat medborgarna i form av vallöften så hamnar även vi på motsvarande nivåer när det gäller helt eller delvis uppfyllda vallöften.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Tur att det är ni som styr och inte oppositionen.

    Kan hålla med om vallöftena, det är faktiskt riktigt duktigt.

    Tack!!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera