fredag 13 oktober 2017

Om gratis kollektivtrafik för Gävles pensionärer och vem som måste betala

Dagens inlägg handlar om kollektivtrafik, vem betalar och varför. De siffror jag nämner är ungefärliga, det är principen som är intressant, inte den exakta kronan.

Ungefär hälften av kostnaden för kollektivtrafiken i vårt län bekostas av skattemedel. Den andra hälften bekostas av biljettintäkter. Regionfullmäktige beslutar för varje år vilka tåg och busslinjer vi ska trafikera. Det beslutet utgår i sin tur utifrån vårt trafikförsörjningsprogram som är ett dokument som beskriver hur vi vill att kollektivtrafiken ska utvecklas ur ett långsiktigt och strategiskt perspektiv. Om kommunerna ser ett behov som inte passar in inom ramen för trafikförsörjningsprogrammet kan man göra ett tillköp av linjer. Kommunerna kan också göra tillköp för att exempelvis erbjuda barn och ungdomar eller pensionärer gratis kollektivtrafik. Kommunernas kostnader för dessa tillköp är skillnaden mellan den totala kostnaden och den del som bekostas av skattemedel, dvs biljettpriset.

Gävle kommun har under lång tid erbjudit kommunens pensionärer (65+) gratis kollektivtrafik. Man kan åka gratis mellan kl 9 och 15 då det normalt inte åker så många på bussarna. Det är mycket populärt. Omkring 435 000 avgiftsfria resor per år genomförs av Gävles pensionärer. Nu är det dags för avtalet mellan X-trafik och Gävle kommun förnyas. Det har visat sig att Gävle kommun betalat för lite för dessa resor. Därför blir. Det nya avtalet är därför drygt 4 miljoner dyrare per år (totalt drygt 8 miljoner kr). Signalen vi fick från början var att Gävle kommun inte anser sig ha råd att betala det högre priset. Gävle kommuns besked har självklart lett till en ordentlig debatt i Gävle och på insändarsidorna i Gästriketidningingarna. 

Ett vanlig argument från gävlebor på insändarsidorna är att det är väl bättre att bussarna går med passagerare än att de går tomma dagtid. Det kan väl inte kosta mer att fylla bussarna med passagerare? Faktum är att varje resa kostar och att fulla bussar kostar mer än tomma bussar. Vårt avtal med bussoperatörerna ger dem ersättning för varje påstigande passagerare. Det innebär att det kostar Region Gävleborg mer ju fler som åker med kollektivtrafiken. Det är inget problem för oss eftersom vi budgeterar för resandeökning. Det som blir ett problem är om ingen betalar mellanskillnaden mellan totalpriset och den del av biljetten som bekostas av skattemedel, dvs biljettpriset.

För mig är det självklart att Gävle kommun ska betala den mellanskillnaden om de vill erbjuda kommunens pensionärer gratis kollektivtrafik på samma sätt som fyra kommuner i Hälsingland betalar mellanskillnaden när de erbjuder gratis kollektivtrafik för barn och unga. Region Gävleborg kan inte erbjuda Gävle kommun rabatt. Vi måste ge samtliga kommuner samma villkor. Om vi skulle erbjuda Gävle kommun bättre villkor bryter vi mot likställighetsprincipen, vilket strider mot kommunallagen. Dessutom skulle det innebära att vi måste ta bort kollektivtrafik för fyra miljoner kr i övriga länet.

Dilemmat i denna fråga är att Gävle kommun hittills har betalat för lite för gratis kollektivtrafik för pensionärer. Prisökningen blir i deras ögon för stor. Även om Gävle är en stor kommun är fyra miljoner mer mycket pengar, något man inte snyter ur sig hur som helst. 


Hur det slutar vet jag inte idag, men jag hoppas att det går att finna en lösning så att Gävles pensionärer även i fortsättningen kan åka gratis under dagtid.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag tycker att gratis buss är jättebra satsningar som borde gälla alla i samhället, det handlar trots allt inte om några gigantiska summor. Fundera på saken tycker jag, fler borde välja bussen som färdmedel, så satsa klokt.

    Tack!!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera