torsdag 25 maj 2017

Om fullmakter och varför jag som politiker inte behöver en sådan

För ett tag sedan deltog jag på ett samråd om kraftverken i Galvån. Den främsta anledningen var att jag har en särskild relation till den ån. Den rinner genom min själ. Det var där jag lärde mig flugfiske. Den har genom åren gett mig fantastiskt fina upplevelser. Möte med en utterfamilj samt ett möte med den största harr jag någonsin sett håller jag som de främsta upplevelserna. 

Det finns två kraftverk i Galvån. Bägge saknar giltigt tillstånd, därför har Länsstyrelsen krävt att de söker tillstånd. En del av en sådan process är att man har ett samråd. Jag har drivit frågan om en miljöanpassning av vattenkraften hårt och länge och sett goda resultat både nationellt och lokalt. Jag är stolt över att vara en del i den förändringen. 

Bollnäs kommun har antagit en översiktsplan där man bland annat pratar om nödvändigheten av en miljöanpassad vattenkraft ur såväl miljöperspektiv och ur ett kommunalt utvecklingsperspektiv. En miljöanpassad vattenkraft ger större intäkter till kommunen eftersom det skapar förutsättningar för natur och sportfisketurism.

Min tanke när jag åkte till samrådet var att lyssna hur kraftverksägaren tänker sig att en miljöanpassning av kraftverken kan se ut och fungera. Kraftverksägarens ombud uttryckte sig i mina ögon mycket kritiskt till Bollnäs kommuns hållning i dessa frågor. Minns jag rätt använde han ordet rigid när han för samrådet beskrev kommunens hållning. Jag begärde ordet, presenterade mig som kommunpolitiker och redogjorde för innehållet i kommunens översiktsplan. Jag var mycket tydlig med att jag inte företräder kommunen, möjligtvis mitt parti. Därför kunde jag inte komma med några löften å kommunens vägnar, men jag lovade att jag ska göra allt som står i min makt för att exempelvis vattenspegeln i Åsbackadammen ska ligga kvar på nuvarande nivå om kraftverket rivs. Jag möttes av spridda burop.

Någon månad senare begärde två personer som har fastigheter i Åsbacka ett möte med kommunalrådet. De hade ett antal frågor med anledning av samrådet. Jag har fått ett kort referat från det mötet och det jag skriver nedan bygger på det referatet. De två fastighetsägarna ifrågasatte min närvaro på samrådet, de ifrågasatte mitt mandat att företräda kommunen trots att jag var tydlig på samrådet att jag inte företrädde kommunen. Jag var där som intresserad medborgare och kommunpolitiker. De menade att jag borde haft en fullmakt från kommunen. De hade även andra frågor på sin agenda, frågor som är relevanta att ställa till en kommun eller till ett kommunalråd.

Jag menar att herrar fastighetsägare borde gå en grundkurs i demokrati. Som enskild fullmäktigeledamot är det självklart min fulla rätt att på ett offentligt möte redovisa innehållet i kommunala beslut och dokument, i det här fallet kommunens översiktsplan. Jag behöver inte någon fullmakt för göra det. Jag behöver inte heller någon fullmakt för att redovisa vad jag som enskild politiker kommer att göra för att påverka mitt parti, kommunfullmäktige eller kommunen i en enskild fråga. Det borde dessa välutbildade (bägge arbetar inom offentlig verksamhet) herrar självklart känna till. Jag känner bägge som kloka och omdömesgilla personer. Här verkar dock egenintresset eller ogillandet av det jag står för samt kritik mot delar av kommunens översiktsplan grumlat deras normalt goda omdöme.


Jag kommer även i fortsättningen driva frågan om miljöanpassning av vattenkraften med oförändrad styrka och intensitet. Jag kommer att göra det internt i mitt parti, offentligt via debattartiklar, sociala medier, i kommunfullmäktige och i andra offentliga sammanhang. Jag kommer att göra det utan någon annan fullmakt än min absoluta övertygelse om att vattenkraften måste miljöanpassas som en del i ett långsiktigt hållbart samhälle. Den småskaliga vattenkraften är visserligen fossilfri, det är även ånglok som eldas med ved. Vem vill ha tillbaka dessa? Den småskaliga vattenkraften har spelat ut sin roll. Den bidrar inte längre till samhällsutvecklingen, den eventuella nytta den gör överskuggas av den miljöskada den orsakar. Varje kraftverk, varje damm som saknar fria vandringsvägar är ett kraschat ekologiskt system. Småskalig vattenkraft som investerar i fiskvägar blir mycket sällan företagsekonomiskt lönsamma. Det är därför bättre att investeringen görs i mer moderna och mer miljövänliga energislag exempelvis solel. Den småskaliga vattenkraften har helt enkelt spelat ut sin roll.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Bra jobbat!!! Ge dig inte och fly inte på grund av motståndet, ni har allt på eran sida, så det är bara att fortsätta kämpa!

    Tack för vad du gör!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera