måndag 15 maj 2017

Om att vara med i radio.

Förra veckan ringde P4 Gävleborg. De planerade att ha en temadag om biogas och fossilfria transporter under fredagen förra veckan. De önskade att jag skulle vara med i ett samtal under eftermiddagen tillsammans med en representant för BioDriv Mitt. Jag tackade självklart ja. Omställning till ett fossilfritt samhälle är ett av mina ansvarsområden och jag känner mig väl insatt i vad som krävs för att nå ett fossilfritt Gävleborg.

Det var första gången jag var med i en direktsändning, i alla fall i form av debatt eller i det här fallet samtal. Jag förberedde mig genom att läsa in mig på Region Gävleborgs mål, vad som är på gång i regionen och i kommunerna. Det händer ju en del inom området just nu. Till Hösten räknar vi med att kollektivtrafiken är fossilfri, biogasproduktionen i Forsbacka har kommit igång, Sandviken jobbar med vätgas och bränslecellsbilar, Colabit oil i Norrsundet med HVO mm. Det som saknas för att vi ska kunna ta ett rejält steg framåt är tankställen för fossilfria bränslen samt snabbladdstolpar för elbilar.


Innan sändningen går reporten igenom upplägget med oss, ca 5 minuters samtal mellan låtarna. Det känns mycket bra. Första frågan lyder, vad har Region Gävleborg för målsättning? Jag drabbas av en tillfällig blackout. Det är nerverna som spelar mig ett spratt. Jag svamlar något om fossilfri kollektivtrafik till svar. Pinsamt! Resten av inslaget går dock bra, jag får sagt det jag vill och läser man på Facebook verkar det också gått bra. Tycker också att upplägget från radion var bra. Samtal istället för debatt. Frågor som höll bra nivå utifrån ett lyssnarperspektiv. Nästa gång kommer jag att vara ännu bättre!

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Den blackouten märkte då inte jag överhuvudtaget, då lyssnade jag oerhört noga skall du veta.

    Jag är stolt över dig! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera