söndag 4 december 2016

Söndag morgon. Reflektionstid

Söndag morgon. Hustrun har jobbat natt och sover. Det gör att det är tyst i huset. Ett tunt lager snö förstärker stillheten. Perfekt tid för reflektion. Den här helgen är den första på ett par-tre helger som jag är helt ledig. Skönt att få tid att varva ner. Har jag sett rätt i min kalender har jag inga mer politiska helgaktiviteter före jul. Igår var jag på is för första gången den här säsongen. Bolletjärn visade sig från sin mest generösa sida. Några mycket vackra rödingar smakade min magottagnade mormyska. Jag har en lång relation till Bolletjärn. Det var där jag i det tidiga 70-talet fick min första röding, det var där jag blev kär på riktigt för första gången tidigt en gökottemorgon, 1982 tror jag att det var.

Den senaste månaden har varit mycket intensiv med många resor, såväl korta som långa. Har varit i Stockholm, Västerås, Umeå och Bryssel på konferenser om kollektivtrafik, infrastruktur och bränsleceller. Vill det sig väl kan Region Gävleborg delta i ett projekt som testar bränslecellsteknik inom kollektivtrafiken. Ett sådant projekt skulle passa som hand i handsken för såväl våra miljöambitioner som för regional utveckling. Det finns genom bland annat Sandvik kompetens inom bränslecellsteknik i länet. Sandvik producerar komponenter till bränsleceller.

Mitt i allt resande skall också vardagen pusslas ihop med sammanträden med  hållbarhetsnämnden, regionstyrelsen, regionfullmäktige, folkhälsofrågor  och diverse partiaktiviteter. Trots att vi är ganska många regionråd inom den styrande majoriteten räcker vår tid inte alltid till. Varje vecka är det vid ett par-tre tillfällen som vi alla är dubbelbokade och då tvingas att prioritera. Därför kan det ibland kännas orättvist när vi från kritik för att göra för lite. Jag har lättare att förstå kritik som går ut på att vi prioriterar fel saker. Politik handlar ju mycket om att prioritera. Som regionråd och vice ordförande i hållbarhetsnämnden har jag lite lättare att prioritera jämfört med Karin som är ordförande.

Intensiteten fortsätter året ut. Nästa vecka har jag styrelsemöte med arbetarekommunen, måndag kväll, rådsberedning under tisdagen, regionfullmäktige på onsdag, styrelsemöte med Ljusnan/Voxnan vattenvårdsförbund torsdag-fredag. Partimöte och julbord med partiet på fredag kväll. Det gör att jag måste prioritera bort hållbarhetsnämndens sammanträde på torsdag. Morgondagen ägnas åt att förbereda onsdagens regionfullmäktige.

Idag kommer jag att åka skidor i Harsa. Har inte åkt på två veckor. Min ambition är att åka 1,5 mil. Såväl kropp som själ behöver dessa svettiga kilometer i de djupa hälsingeskogarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar