fredag 5 augusti 2016

Reglementen och verkligheten

Regelverk som har till syfte att underlätta för medborgarna, exempelvis skolskjutsreglementen eller sjukresereglementen ska enligt min uppfattning spegla den verklighet medborgarna lever i. Det var därför jag som ordförande i Barn och Utbildningsnämnden drev frågan om skolskjuts för barn till separerade föräldrar till barnens bägge hem. Eftersom delad vårdnad och växelvis boende är normalfallet om föräldrarna separeras borde regelverket för skolskjutsar vara anpassat till det. Så blev det trots att det skulle vara dyrt och i princip omöjligt. Idag är skolskjuts vid växelvis boende en självklarhet. I alla fall i Bollnäs kommun.

Jag tänker ungefär likadant när det gäller Region Gävleborgs sjukresereglemente. Det bör självklart vara anpassat till den verklighet som länets medborgare lever i. Idag utgår regelverket från folkbokföringsadressen. Samtidigt är det vanligt med dubbla boenden. Man har blivit äldre och flyttat mer centralt. Det gamla huset används som sommarboende. Man kanske är särbos och bor ibland hemma och ibland hos sin särbo. Tyvärr ligger ofta regelverken steget efter verkligheten. Så var det med Bollnäs kommuns skolskjutsreglemente en gång i tiden och så är det troligen med Region Gävleborgs sjukresereglemente. Jag blir egentligen inte förvånad när jag läste tidningen om en äldre person som tvingas åka drygt 20 mil istället för sex mil för att kunna genomföra sin sjukresa.

När jag läst artikeln och konstaterat att reglerna inte fungerar bra för den person som som artikeln handlar om kontaktade jag Hållbarhetsnämndens ordförande Karin Jansson (MP). Hon hade tänkt ungefär på samma sätt som jag och svarade mig att vi bör titta på frågan. Hon har läst reglementet och menar att det är fullt möjligt att lösa frågan så att människor som kvinnan i tidningsartikeln handlar om kan ta sig till sin hälsocentral på det smidigaste sättet. Ett dubbelt boende ska inte behöva vara ett problem, särskilt inte om sjukresan blir kortare och smidigare.

Det gick att lösa elevers rätt till skolskjuts vid växelvis boende och det borde gå att göra nödvändiga ändringar i sjukresereglementet så att det fungerar smidigt och enkelt utifrån den verklighet länets medborgare lever i.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Mycket klokt och bra att ni båda kommer att kunna arbeta med frågan framöver, jag är tacksam mot er.

    Tack!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera