torsdag 2 juni 2016

Återhämtning/reflektion

En mycket intensiv period närmar sig sitt slut. "Bara" ett besök i Stockholm med fokus på Transportinfrastrukturplanering med fokus på gods, ett nämndsmöte med Hållbarhetsnämnden samt lite partiarbete i form av Nattcykling för miljön kvar att göra denna vecka. Skönt att det är röd dag på måndag. Inatt var första vardagsnatten i egen säng på en vecka. Nästa vecka blir lite lugnare innan sista intensiva passet innan semestern sätter igång. Det har varit så intensivt att jag nästan glömt bort vad jag gjort och vart jag varit. Tur att jag är så pass disciplinerad att jag gör en del noteringar som hjälper mig att sortera, reflektera och därmed jobba vidare med de frågor jag är engagerad i. Jag är glad och stolt över att få arbeta med det jag gör eftersom jag vet vilken betydelse det har för länets utveckling. En fråga som tyvärr har drunknat i flödet är det faktum att kollektivtrafiken i vårt län blir fossilfri redan 2017, i alla fall den kollektivtrafik Region Gävleborg ansvarar för. Ett stort och viktigt steg i klimatomställningen.

Förra veckans General Assembly med Baltic Sea Commission i Högbo blev mycket lyckad. Det var enligt många av deltagarna det bästa på många år och har starkt bidragit att sätta Gävleborg på kartan i EU och Östersjösammanhang. Så här skriver Åsa Bjering från CPMR i ett mail till oss

"The political representatives from Region Gävleborg are showing a great interest and support for the common work we do in the Baltic Sea Region. The staff of the Region has been committed and has been of tremendous help and support throughout the organisation of the General Assembly and Stakeholder Conference.
Many are the voices that say this is the best event that the CPMR Baltic Sea Commission has arranged over the past few years. You have been the backbone in achieving this, but I also hope and believe it has put you in front and positioned Region Gävleborg as a Region of great interest to cooperate with" 

Nu gäller det att förvalta detta i form av samarbeten, projekt och erfarenhetsutbyten som skapar arbetstillfällen och utveckling i länet.

Dagens resa till Stockholm blir i sammanhanget ganska avkopplande, trots att jag kommer hem sent ikväll. På tåget kan jag koppla av, sortera och reflektera. Det är oerhört viktigt för mig att få den tiden och det gäller att lära sig att ta vara på dessa tillfällen. Ur det perspektivet gillar jag tågresor och mitt pendlande till Gävle Trots att det ofta är ganska livligt på tåget.

Det svåra med att vara politiker är att hinna med, att prioritera rätt saker och rätt frågor. Det dilemmat delar jag med alla engagerade politiker oavsett om man är heltidspolitiker eller fritidspolitiker. Jag vet att jag borde ha prioriterat partiledardebatten i tv i söndags, familjen fick då gå före. Jag borde också ha varit på kommunfullmäktige i måndags men det var nödvändigt att prioritera regionrådsuppdraget. Jag borde också ha varit på informationsmötet om en eventuell bandyhall på SJ-området i tisdags kväll, men eftersom jag representerar Bollnäs kommun i styrelsen för Ljusnan/Voxnans vattenvårdsförbund årsstämma prioriterade jag detta, vilket också innebar att jag missade gruppmötet med majoritetsgruppen i regionfullmäktige. Jag borde samtidigt ha varit i Gävle på distriktsstyrelsens verkställande utskott. Det fick jag lösa genom att delta via telefon. Det gäller helt enkelt att acceptera det faktum att du inte räcker till. I rollen som heltidspolitiker ingår det att inte räcka till. Dubbel och trippelbokad kalender tillhör vardagen. Det gäller att lära sig att leva med det och prioritera rätt. Det kommer alltid att finnas de som anser att jag borde ha prioriterat dem istället för de prioriteringar jag gör. Insikten att aldrig räcka till måste man lära sig att bära oavsett vad man sysslar med, eller vilket liv man lever.

Därför är tid för eftertanke och reflektion mycket viktig för mig.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag vill börja med att säga att det känns utmärkt att nu regnbågsflaggan hänger så fint utanför kommunhuset, det är ju din förtjänst att den faktiskt hänger där, eftersom det var du som skrev motionen.

    Jag håller med dig i ditt resonemang, dina prioriteringar låter kloka och det känns bra i hjärtat att du tar allting så bra som du gör, allt du får vara med om är du så värd! <3

    Tack!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera