fredag 12 februari 2016

Okunnig jag?

Debatten om fjärrtågstrafiken på Norra stambanan mellan mig och moderaten Patrik Stenvard fortsätter. Stenvard oroas över min bristande kunskap om hur det svenska tågsystemet fungerar. Sen beskriver ha att det fungerar på följande sätt:

 "Landstingen ansvarar för den inomregionala tågtrafiken. Den interregionala trafiken dvs. den trafik som körs mellan länen sker på kommersiell grund. Finns inte den möjligheten så upphandlas den av Trafikverket vilket gör att SJ eller annan aktör kan köra på uppdrag av staten, exempelvis trafik till övre Norrland och Gävle-Borlänge-Mjölby."

Därför är det enligt Stenvard inget problem. Det är ju bara att be Trafikverket upphandla trafiken om SJ inte vill trafikera Norra stambanan. Detta är fel. Så här funkar det svenska tågsystemet:

Interregional trafik som inte är lönsam kan stödjas av Trafikverket. För att detta ska komma ifråga görs en tillgänglighetsanalys baserat på åtta kriterier.

http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/Utredning-av-langvaga-kollektivtrafik/Tillganglighetsanalys---att-identifiera-brister-i-grundlaggande-tillganglighet/Kriterier-for-grundlaggande-tillganglighet/

Samtliga stöd för tågtrafik, utom ett, sker idag till regionala kollektivtrafikmyndigheter eller gemensamma bolag mellan regionala kollektivtrafikmyndigheter. Undantaget är nattågstrafiken mellan Stockholm – Narvik, där den kommersiella aktören SJ Norrlandståg AB är avtalspart.

Sträckan Gävle – Borlänge – Mjölby trafikeras av Tåg i Bergslagen AB, som ägs av Landsting/Regioner i Gävleborg, Dalarna, Västmanland och Örebro. Trafikverket stödjer idag Tåg i Bergslagen med 34,4 mnkr/år, resterande underskott (ca 130 mnkr) täcks av de fyra ägarna enligt en särskild fördelningsmodell. Trafikverket kommer därför inte att upphandla fjärrtågstrafik på Norra stambanan om SJ upphör med sin trafik och mig veterligen finns det idag ingen annan som är beredd att ta över trafiken.

Patrik Stenvards lösning är därför direkt felaktig och den som framstår som okunnig på området är därför Stenvard själv. Det är egentligen inte så konstigt. Stenvard jobbar inte med dessa frågor. Han sitter i regionstyrelsen och i regionstyrelsens utvecklingsutskott och inte i Hållbarhetsnämnden som ansvarar för kollektivtrafik och infrastruktur. Det är viktigt att länet jobbar tillsammans i infrastrukturfrågorna, majoritet och opposition i regionen och regionen tillsammans med kommunerna.

Min slutsats i detta är att SJ behöver ett nytt uppdrag, nya ägardirektiv. Vill inte Stenvard och gävleborgsmoderaterna på grund av det jobba tillsammans med oss och länets kommuner för att rädda fjärrtrafiken på Norra stambanan är det bara att beklaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar