söndag 19 juli 2015

Dags att rensa vänlistan?

Dags att rensa vänlistan! Ser sånt på Facebook lite då och då. Någon är frustrerad över en debatt eller en tråd som gått överstyr. Känslorna flödar. Är det rätt väg att gå? Att plocka bort de som har för mig opassande åsikter? Främlingsfientliga eller ibland rent rasistiska åsikter? Jag menar att det är fel väg. Jag har som de flesta Facebookvänner vars åsikter jag inte delar och konstigt vore det väl annars. Jag har också Facebookvänner och riktiga vänner som ibland ger uttryck för främlingsfientliga och även rasistiska åsikter, som länkar till rasistiska sidor osv. De får vara kvar som vänner. Ibland tar jag debatten ibland inte. Beror lite på fråga och dagsform. Men att plocka bort dem? Jag tänker inte så. Skulle jag bara ha vänner som passar in i min värld blev för det första vänlistan ganska kort och för det andra skulle min världsbild bli rätt så skruvad.

Jag gör skillnad på person och åsikt och jag menar att det är mycket viktigt att göra så i ett demokratiskt samhälle. Jag kan ägna kraft och energi åt att bekämpa åsikter och värderingar som jag anser för samhället i fel riktning, men ändå vara god vän med personer som har den åsikten. Vänskap är i min värld djupare än åsikter och värderingar. Jag har aldrig haft privilegiet att välja och vraka bland vänner och därför gör jag vad jag kan för att vårda den vänskap och de vänner jag har. Men tillbaka till Facebook och vänlistan. Hade jag inte varit politiskt engagerad kanske jag tänkt annorlunda, fast det är omöjligt att faktiskt veta. Om existerar inte och jag är den jag är. Jag menar att jag blir klokare både som individ och som politiker om jag har ett brett register av vänner på Facebook. Det ger mig en mer komplett bild av vad som pågår på nätet och i den verkliga världen. Jag tror inte på exkludering. Jag tror att det är viktigare att konfrontera och ta debatten och följa det som pågår än att rensa vänlistan och endast "ta debatten" med de som bekräftar mina egna åsikter och värderingar.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Du är en fantastisk människa som jag är evigt tacksam för att du har kommit i min väg!

    Tack för att du finns till! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera