tisdag 5 maj 2015

Färdigtänk? Är det möjligt?

Du verkar alltid som om du tänkt färdigt, brukar en av mina partivänner säga till mig ibland. Det stämmer ganska väl. Om man nu kan vara färdigtänkt. Jag tänker mycket, processar frågor med mig själv, plågar min omgivning med frågeställningar i syfte att testa och utmana mina tankar och funderingar. Håller det inte testar jag nya vägar och ingångar i frågorna. Håller det går jag vidare. På så sätt känner jag mig ofta ganska trygg när beslut ska fattas.

Jag vet inte hur andra människor funkar, men det funkar väldigt bra för mig. Jag har oftast ett par utgångspunkter i mitt tänkande. Självklart mina grundvärderingar, men också hur viktig frågan är, vad har vi lovat väljarna, den allmänna opinionen mm.

Det är viktigt att vara färdigtänkt när beslut skall fattas. Om man inte vågar tänka färdigt är det lätt att börja vela. Bättre att gå till beslut, följa upp beslutet och vid behov fatta nytt beslut än att grubbla sig tokig. Tankesäcken måste därför knytas ihop innan beslut ska fattas.

Att jag tänkt klart betyder inte att det jag kommit fram till är hugget i sten, bara att jag haft en process med mig själv. Dyker det upp nya ingångar, ny kunskap, kanske nya uppgifter fortsätter min inre process. Ibland ändrar jag mig och ibland förstärks jag i min uppfattning.

Det jag kommit fram till kan inte heller betraktas som en sanning. Det finns många sanningar i politikens värld. Allt beroende på vilken horisont man har och vilka grundvärderingar man vilar på.

Gäller det flugfiske är det både enklare och svårare. Enklare för att jag inte behöver kompromissa. Inom flugfisket kan jag vara mer fri. Svårare för att kompromisslösheten också gör att jag ibland får vandra min flugfiskestig ensam. Friheten har alltid ett pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar