tisdag 4 november 2014

Lite gnäll

Vissa veckor är tuffare än andra. När jag har en dålig dag och känner mig less på allt gnäll över giriga politiker och att vi bara sitter här för vår egen skull tänker jag att gnällspikarna skulle praktisera som politiker en sån här vecka. Så här ser min vecka ut den här veckan.

Måndag: Kontorsarbete mellan 08.00-17.00, Gruppmöte BUN-gruppen 17.00-18.00, Styrelsemöte med partiet 18.00-21.40.

Tisdag: Kontorsarbete mellan 08.00-12.00, Möte med BUN:s arbetsutskott 13.00-16.00 (kan sluta tidigare beroende på hur diskussionen går, 16.30-18.00 möte med partiets lokala förhandlingsgrupp, 18.00-21.00 Årsmöte med den socialdemokratiska kommunfullmäktigegruppen.

Onsdag: Kontorsarbete mellan 08.00-15.00, Möte med UF-rådet 15.00-17.00, 18.00-21.00, Gratifikationsmiddag med kommunanställda som varit anställda 25 år

Torsdag: Kommunstyrelsesammanträde. Heldag, men kan bli kortare beroende på hur diskussionerna går på sammanträdet. Efter det kontorsarbete till 17.00, 18.00-21.00, Träff med anhörigstödets föräldragrupp, alternativt ombudsträff med ombuden till lördagens valkonferens

Fredag: Presidieträff NSFG i Gävle, alternativt sammanträde med Styrgrupp Välfärd 09.00-15.00, därefter kontorsarbete resten av dagen.

Lördag: Partidistriktets valkonferens där vi nominerar till uppdrag i Region Gävleborg (landstinget)

Kanske inte en vanlig vecka, men inte heller en ovanlig vecka för mig. Även en inte helt ovanlig vecka för en fritidspolitiker. Drygt 60 timmar politik. Tänk er då om jag varit småbarnsförälder. Då hade det varit omöjligt för mig att jobba politiskt på den nivå jag gör idag. Att kombinera ett vanligt liv med livet som politiker är nästan omöjligt. Det är då lätt att bli trött på de som tror att vi politiker bara lyfter arvode och ser till sina egna intressen. Det försvårar rekryteringen av nya politiker, såväl heltids som fritidspolitiker.

Jag skriver inte detta för att beklaga mig. Jag trivs oerhört bra som politiker, även om jag ibland tillåter mig att ha dåliga dagar, även. Kanske måste vi politiker bli bättre på att beskriva vår vardag. Politik är för det mesta roligt, men sällan särskilt glamoröst.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Klokt och bra skrivet, åtminstone så tycker jag att alla borde prova på det någon gång i sina liv, att jobba kommunpolitiskt alltså. Det skulle främja förståelse och ta bort de höga murar som finns idag.

    Tack för att du finns och trivs med dina uppdrag! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera