söndag 9 november 2014

Regionrådstankar

I lördags hade det socialdemokratiska partidistriktet valkonferens. Jag blev då nominerad till regionråd och vice ordförande för den nya Hållbarhetsnämnden i det nya Region Gävleborg (Landstinget). Valen görs av landstingsfullmäktige i december. Det riktigt pirrar i magen av förväntningar. Känslan av att få ett så stort förtroende från sitt partis medlemmar är en märklig känsla. Stort, mycket stort. Min förhoppning är att jag kan förvalta förtroendet på bästa sätt. Det kommer att bli ett svårt uppdrag. Hållbarhetsnämnden har bland annat folkhälsa, miljö, kollektivtrafik och infrastrukturfrågor på sitt bord.

Jag har huvudsakligen två intressen, flugfiske och politik och ur det perspektivet är det en stor förmån att få ha politik som heltidssysselsättning eller yrke och flugfisket som avkoppling. En kombination av livsstilar som passar mig perfekt. För en som inte sysslar med politik kanske det är svårt att förstå vad det är som gör politik så fantastiskt roligt att syssla med. Jag har själv svårt att förklara ibland. Jag känner att jag får så mycket tillbaka för det arbete jag gör. När jag blickar tillbaka efter en tung och arbetsam period är det ändå värt allt slit.

Mina nya uppdrag innebär även att bloggen kommer att få ett regionalt perspektiv. Det enda kommunala uppdrag jag har kvar är kommunfullmäktige, vilket innebär andra perspektiv för mig, en helt annan vardag helt enkelt. Jag kommer att ha min arbetsplats i Gävle. Arbetspendling kan bli ett perspektiv. Kommunen ur ett regionalt perspektiv ett annat. Ur ett flugperspektiv kommer jag att bekanta mig med Gavleåns havsöringar. Hoppas mina fiskekompisar från Gävle kan hjälpa mig där.

Tror faktiskt att jag ännu inte helt och hållit tagit in vad allt detta betyder för mig och för regionen att få förmånen att vara en av många som skapar det nya region Gävleborg, att få bidra till att göra Gävleborg till en bättre plats att bo och leva på. Jag känner mig stolt och samtidigt ödmjuk för det utmaningar som väntar.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Som jag även kommenterade på FB, du är verkligen värd detta och jag tror att det blir jättebra för dig.

    Att bloggen blir mer regionpolitisk låter ju liksom tråkigt, men du lyckas alltid göra allting begripligt och intressant så jag ser faktiskt fram emot det, att få lära mig mer om regionpolitik och dina resonemang kring den.

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera