onsdag 25 november 2020

Budgetdebatten

 Har haft min första budgetdebatt som nämndsordförande i regionen. Svårt, ansträngande men samtidigt väldigt roligt. 


Innan jag kommenterar själva debatten vill jag säga några ord om det kloka i att överhuvudtaget samla ett regionfullmäktige i en tid där smittspridningen är så hög som den är. Vi borde ha haft ett digitalt sammanträde. Jag är till skillnad mot bla oppositionsrådet Stenvard övertygad om att det hade varit möjligt att ha ett digitalt sammanträde utan att bryta mot kommunallagen. Har under pandemin deltagit i möten med ibland över hundra personer utan att det varit några större problem. Har på EU-nivån även genomfört personröstningar digitalt via speciella funktioner i de digitala mötesverktyg som finns. Oppositionsrådet har varit den som bromsat hårdast för att finna digitala lösningar. Därför kan jag tycka att det är märkligt att han nu framstår som den största kritikern mot att vi samlats på Bollnäs folkhögskola. Hade det varit ett vanligt fullmäktige hade vi kunnat ställa in, men nu handlade det om budget för 2021, vilket vi måste fatta beslut om. Därför genomfördes ett reducerat fullmäktige med förutom budgeten endast formalia på föredragningslistan.


Det är tydlig skiljelinje mellan oss i majoriteten och den del av oppositionen som kallar sig Samverkan Gävleborg (M, KD, L. SVG). Den går mellan jämlikhet och tillgänglighet och tillitstyrning som vi eftersträvar och toppstyrning och centralisering som är konsekvenserna av deras politik. De skriver naturligtvis inte det i sin budget, men de flesta är ju medvetna av att bolagisering leder till en centralisering eftersom bolagisering innebär en tydligare ekonomistyrning. Vi ser det överallt, både i offentligt ägda bolag och i privata bolag. Däremot framgick det tydligt under debatten att de vill toppstyra och detaljstyra. De använde en ganska raljant ton när de kommenterade våra skäl för tillitsyrning.


På det stora hela är jag nöjd med min insats. Jag fick sagt det jag ville säga, både om sjukvårdsdelen i vår budget och om den kritik jag har gentemot Samverkan Gävleborgs budgetförslag. Jag gjorde tre korta (3 min) inlägg och tog några genmälen på repliker jag fick. Det är ju då ganska självklart att man inte kan göra en fördjupning på en hälso och sjukvårdsbudget som ligger på runt 6.5 miljarder. Man måste hålla sig på en övergripande nivå. Mitt budskap var detta:


🌹Av alla prioriteringar som behöver göras, är den viktigaste att öka tillgängligheten och åtgärda den framskjutna vården för dom som avstått vård för att andra, virusdrabbade, hade större vårdbehov. Det är en fråga om rättvisa och jämlikhet.


🌹Ojämlikhet i sjukvården hänger samman med att vården fortfarande inte utgår från varje enskild patient och dennes behov. Vi har ger därför uppdrag att Region Gävleborg måste bli bättre på att ge patienter och anhöriga större delaktighet i sin vård. Det här kallar vi för vård ur patientens perspektiv och det är en viktig prioritering för oss därför att det stärker jämlikheten.


🌹Det finns en geografisk ojämlikhet kopplad till sjukvården – det spelar roll var du bor vilken tillgång till vård du har. Det måste motverkas och utjämnas. Har du långt till vård måsten den istället kunna komma närmare dig. Det är vår grundtanke bakom det vi kallar för nära vård.


I dessa  områden ligger våra prioriteringar. Istället för toppstyrning och detaljstyrning tillämpar vi tillitsstyrning. Istället för centralisering av primärvård och vården i livets slutskede ökar vi tillgängligheten till hälso och sjukvård. Därmed blir vården mer jämlik än vad den blir med Samverkan Gävleborgs budget.


Oppositionen var mycket kritisk till att jag lyfte den konfliktlinje jag ser och att jag ställde kritiska frågor om konsekvenserna av bolagisering av primärvården, om centralisering av vården i livets slutskede till ett så kallat hospice i Gävle och att Sjukvårdspartiet släpper kravet på att öppna förlossning i Bollnäs i Samverkan Gävleborgs budgetförslag. På sätt och vis förstår jag deras kritik. De vill naturligtvis inte diskutera konsekvenserna av sin politik, medan jag vill tydliggöra densamma.


Kvällen avslutas med ett ”utbildningsfullmäktige” i Bollnäs. Det är nämligen så att kommunfullmäktige på måndag ska vara digitalt och därför ska göra ett slags genrep ikväll. 


Det blir en bra avslutning på en mycket intensiv dag.



1 kommentar: