tisdag 23 juni 2020

Trafiksäkerhet. Mer än sänkta hastigheter

Följer debatten i Dalarna om sänkta hastigheter på Dalarnas vägar. Trafikverket vill i nollvisionens och i trafiksäkerhetens namn sänka hastigheten till max 80 km/h på de vägar som saknar mittseparering.  På papperet en klok åtgärd. Verkligheten ser dock lite annorlunda ut. Sverige är ett stort land och i län med stora avstånd riskerar en sänkning av hastigheten att leda till sämre förutsättningar för utveckling. 

Gävleborg ligger några år före Dalarna när det gäller sänkta hastigheter. De vägar som står på tur hos oss är bland annat RV 50 mellan Alfta och Söderhamn och E 4 i närheten av Gnarp.

Nollvisionen borde i mina ögon handla om mer än hastighet. Man måste också jobba med trafikanterna och trafikanternas uppträdande i trafiken. Trafikanter är mer än bilförare. Även fotgängare och cyklister är trafikanter. Det handlar om allt från brukande av reflexer till bilbälten och trafikanternas beteende i trafiken. Ett annat exempel är mobiltelefonanvändningen bland bilförare. Trots förbud ser jag ganska ofta förare som brukar sina mobiler när de kör bil.

Det handlar också om att styra trafiken så att särskilt tung trafik styrs till de mest trafiksäkra vägarna istället för de ”genvägar” som idag används. Ett exempel jag känner väl till är vägen mellan RV 50 och E 4. I mina ögon är det fullständigt galet att tillåta tung trafik genom Trönö. Den tunga trafiken borde istället ledas till E 4 via RV 50 mot Söderhamn.

Jag menar att Trafikverket och andra borde jobba mer med att styra trafik mot de mest säkra vägarna samt att arbeta för att förändra trafikanternas beteende i trafiken och inte enbart fokusera på hastighetsbegränsningar.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!
    Klokt resonemang, men jag tror inte att det fungerar att styra trafik, chaufförerna kommer ändå att välja den närmaste vägen eftersom alla vill ju fram så fort som möjligt till sin destination. Det bästa är att bygga trafiksäkra genomfartsvägar så att gång och cykeltrafikanter har säkerhet trots tung trafik.

    Tack!!!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera