lördag 3 mars 2018

Om folkhälsa, och vad som är viktigt ur folkhälsoperspektivet

Den senaste tiden har jag haft en del fokus på folkhälsa. Det har känts bra eftersom balansen gentemot höstens och vinterns fokus på infrastruktur någorlunda återställts. Folkhälsa är ett ganska svårt område eftersom det fortfarande finns många lite skeva uppfattningar vad folkhälsa är och vad som krävs för att folkhälsan ska främjas.

Tänkte på det när jag satt på bussen hem från stafettvasan igår kväll. Det är tredje gången jag deltar med ett politikerlag från Region Gävleborg. Jag gillar vasaloppsveckan i Mora och jag gillar den längdskidåkningstrend som ännu inte verkar mattas av. Jag gillar även den starka hälso och träningstrend som funnits i ganska många år. Det är självklart bra att fler rör på sig, äter nyttig mat och tänker på sin hälsa, men det påverkar inte folkhälsan mer än högst marginellt.

För att höja folkhälsan krävs helt andra åtgärder. Åtgärder som handlar om att alla människor måste få finnas i ett sammanhang, känna att de är delaktiga i samhället, åtgärder som skapar förutsättningar för att fler barn växer upp med goda uppväxtvillkor, att fler elever klarar skolan med godkända betyg osv. Sett ur det perspektivet är folkhälsa långt från kost och motion. Det handlar om grundläggande livsvillkor och därigenom om politik.

För någon vecka sedan besökte jag KF Heros i Gävle tillsammans med min partikamrat Linnéa Wickman. KF Heros beskriver sig själva som en Idrotts och Kulturförening för Barn och Ungdomar samt Unga vuxna i behov av särskilt stöd med undermeningen, vem behöver inte särskilt stöd ibland. Heros bedriver främst idrottsverksamhet riktat till unga med olika funktionsvariationer.

Några dagar senare träffade jag och Hållbarhetsnämndens ordförande Karin Jansson (MP) regionens revisorer. Vi gör det en gång om året inför revisorernas yttrande om årsbokslutet. De har under 2017 granskat vårt folkhälsoarbete och kommit med en rapport som visar på en del förbättringsområden. En av revisorerna lyfte vad hen kallar för sin käpphäst när det gäller folkhälsan, nämligen det förebyggande arbetet som bidrar till att vi aldrig blir överviktiga eller börjar röka. Visserligen är det viktigt att jobba förebyggande mot tobak och övervikt, men det är bara en pusselbit i folkhälsoarbetet. Innan den pusselbiten kan läggas på plats krävs att andra pusselbitar redan finns där, dvs arbetet för att främja jämlika och jämställda livsvillkor. Det finns en anledning till att hälsan rent generellt är lägre bland de lägre samhällsklasserna och det är att de grundläggande livsvillkoren är reducerade bland de lägre samhällsklasserna.

I torsdags innan jag satte mig på bussen till stafettvasan  besökte jag Mötesplats Gärdet i Bollnäs. Det var invigning och öppet hus. Mötesplats Gärdet är en plats som är öppen för alla och en möjlighet för människor att mötas i olika arrangemang av gemensamma intressen, diskussioner och information. Gärdet i Bollnäs är på väg att bli ett segregerat bostadsområde och då är mötesplatser som aktivt jobbar med att bryta segregationen mycket viktiga. Det finns idag en liknande mötesplats även på Granberg i Bollnäs.

Jag är övertygad om att den idéburna sektorn, välgörenhetsorganisationer, föreningar och frivilligorganisationer gör mer för folkhälsan än vasaloppsveckan, Lidingöloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet och övriga stora motionslopp och den idag starka hälsotrend som råder. Samhället är idag mer uppdelat än kanske någonsin och då behövs olika former av mötesplatser. Vi behöver en skola där människor från olika samhällsklasser och bakgrund möts istället för en skola där det fria skolvalet leder till segregation och färre möten. Vi behöver bostadsområden med en blandning av bostadstyper så att människor på ett naturligt sätt möts i skolan, på mataffären, i föreningslivet osv.


Därför är föreningar som KF Heros och ställen som Mötesplats Gärdet mer viktiga ur ett folkhälso och samhällsperspektiv än vasaloppsveckor och hälsotrender. Vi politiker har ett stort ansvar att skapa bättre förutsättningar för alla människor att få möjlighet att forma sina egna liv utifrån sina egna förutsättningar. Vi ska riva de hinder som finns, inte bygga nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar