fredag 1 september 2017

Nationella planen för infrastruktur. Hur påverkar den länets utveckling?

Igår presenterades den Nationella planen för infrastruktur. Drygt 622 miljarder kr ska fördelas på de viktigaste projekten inom väg och järnväg i hela landet. För länets del blev det en relativt stor järnvägssatsning i Gävle, kallat Kringlan, rv 56 i Gästrikland, 2+1 väg på E4:n i Nordanstigs kommun, åtgärder på järnvägen mellan Kilafors och Holmsveden samt en del mindre objekt. Om jag räknat rätt är det satsningar på nästan 4,5 miljarder i länet. Förhoppningarna var betydligt större. Fler dubbelspårssträckor på Ostkustbanan, E4:an mellan Söderhamn och Gävle är några viktiga satsningar vi hoppats på, men som staten väljer att skjuta på framtiden.

Jag väljer trots det att ha en positiv inställning till förslaget, då framför allt Gävle Kringlan. Det är en strategiskt mycket viktig järnvägssträcka för hela länet och en ganska stor investering (1,9 miljarder). En investering som innebär att det går att bygga en station vid Gävle sjukhus, kallad Gävle västra. Det innebär att tre viktiga järnvägar (Ostkustbanan, Norra stambanan och Bergslagsbanan) kan kopplas ihop och angöra Gävle västra och med ett dubbelspår in mot Gävle central blir det mindre trångt vid Gävle järnvägsstation. Hälsingland gynnas väldigt bra av denna satsning. Det blir lättare att arbets och studiependla till Gävle vilket förhoppningsvis gör att fler bor kvar i Hälsingland samt att fler väljer att flytta hit. 

För Gävle kommun innebär Kringlan att man kan flytta nuvarande bangård för att i stället bygga bostäder där. En ny bangård och ett nytt logistik/industriområde kan etableras i det område som kallas Tolvforsskogen. Mycket bra, inte bara för Gävle, utan för hela länet.

Höjen man blicken och ser vilka närliggande investeringar som påverkar länet positivt är det främst satsningen på Ostkustbanan mellan Sundsvall och Dingersjö samt fyrspår mellan Uppsala och Stockholm som påverkar oss mest, om man tänker persontrafik. Ofta när det är störningar i järnvägstrafiken beror det på att det av olika skäl är stopp i eller runt Stockholm. Satsningar där ger därför färre störningar i vårt län. Godsstråket mellan Storvik och Frövi är också en mycket viktig satsning eftersom det påverkar trafiken på Norra stambanan.

När jag läser kommentarerna i media noterar jag med några undantag att fokus ligger på vad vi inte får, istället för vilka investeringar som planen föreslår och vad dessa satsningar kan leda till på kort och lång sikt. Jag väljer att se på vilket sätt de satsningar som görs påverkar länets utveckling. Det jag ser är att det blir enklare att arbets och studiependla med järnväg. Det underlättar vårt arbete med att tillskapa timmestrafik till och från Hälsingland. Satsningarna är ett första viktigt steg mot dubbelspår på Ostkustbanan, vår enskilt viktigaste infrastrukturfråga. Satsningarna ger helt enkelt bättre förutsättningar att kunna bo och leva i hela länet.

Nu går planen ut på remiss och jag hoppas att remissvaren från länet lyfter de satsningar vi saknar. Vi ska också koppla ihop den Nationella planen med Länsplanen där satsningar på länets vägar inkl cykelvägar finns.


I onsdags statliga jobb till länet, igår viktiga infrastruktursatsningar. Det har varit en bra vecka för Gävleborg.

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Tack för mycket bra sammanfattning, det är ju jättebra satsningar, det fick man ju inte veta genom radio och tidningar.

    Jag håller med dig ang din föregående blogg om Arbrå värdshus, det blir säkerligen jättebra. Om jag minns rätt så var det ju ganska mysigt därinne, så med renovering så kan det stället åter blomstra och bli välbesökt.

    Det var kul att se dig i tisdags, jag hade varit på Rusta och handlat.

    Tack för allt vad du gör för oss!!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera