fredag 7 april 2017

Träningsabstinens och irritation

Har känt mig stressad och lättirriterad en längre tid. En ovan känsla. Det borde vara tvärtom. Ljuset är tillbaka, min nya sportbil är hemma och mitt nya flugspö är på gång. Jag har varit irriterad även förr, men då har det funnits orsaker. Är det som jag tror har jag nått en ny fas i mitt liv. Jag misstänker att jag drabbats av träningsabstinens! Jag har inte motionerat sen jag ställde undan längdskidorna. Det tillsammans med ett valberedningsuppdrag som jag inte kunnat utföra på det sätt jag önskat har stressat mig. Har jag rätt betyder det att själen (och kroppen) kräver motion för att må så bra som jag önskar.

Jag kände det tydligt på Hållbarhetsnämnden igår. Jag irriterade mig på Sjukvårdspartiets Kent Olsson som kommer med påståenden om sjukresor och färdtjänst som han inte kan belägga. Han hävdar att 8 av 10 resor är försenade. Jag ifrågasatte hans påstående och han svarade "Menar du att Arbetarbladet ljuger?". Vem som ljuger vet jag inte men vår statistik visar att förseningarna inom sjukresor/färdtjänst för närvarande på 6.7%...

I helgen begår jag flugfiskepremiär på Lilla Malma utanför Malmköping. Det och en portion självdisciplin som gör att jag kommer igång med barmarksträningen kanske gör att oron i kroppen släpper.

3 kommentarer:

  1. Hej Janne!

    Det är inte omöjligt att det är så, träning är viktigt för kropp, knopp och själ. När det gäller förseningarna så får statistiken säga vad den vill, jag bryr mig inte om den alls, jag lyssnar på dem som drabbats istället, några minuters försening för en person ÄR tillräckligt för att ta det på allvar och se det som ett problem.

    Tack!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  2. Du har naturligtvis rätt att vi måste jobba med förseningarna Andreas. Men det ger inte Kent Olsson, Sjukvårdspartiet eller någon annnan politiker rätt att föra fram direkt felaktiga siffror ang omfattningen av förseningarna. Är man politiker bör man bygga sin politik och sina åsikter på relevanta fakta, i alla fall om man vill vara trovärdig. Det är trots allt viss skillnad på 8 av tio och mindre än en av 10.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt, men det jag sade var att när klagomål inkommer därför att de där under 1 av 10 faktiskt har varit försenade så är ju det en tragedi för den drabbade för vi alla vet ju att de flesta äldre vill vara ute i god tid och det allra värsta de vet är att komma försent till vad det än är. Det behöver därför tas på allra största allvar och måste också på grund av tragiken för dem som drabbats ses som ett problem. Det är sköra äldre människor med säkert många sjukdomar vi talar om, inte fullt friska 25 åringar. Sedan skall det givetvis inte förstoras allt för mycket, men man MÅSTE se det och ta det på allvar för varför skall de som vill vara ute i god tid och komma i tid trots sina svåra sjukdomar och besvär behöva acceptera detta?

    Tack!!! <3

    SvaraRadera