torsdag 11 december 2014

Bandyhall Det sista kapitlet?

Det är är troligtvis mitt sista blogginlägg om bandyhall i Bollnäs. Jag har i och för sig sagt det förr, men nu verkar det sista kapitlet skrivas i denna sorgliga historia. Kommunstyrelsen beslutade idag med röstsiffrorna 8-7 nej till att ge bandyn ett lån så att de kan bygga en bandyhall på Sävstaås. Argumenten mot en hall är kommunens dåliga ekonomi. Argument jag både förstår och respekterar. Det jag inte förstår är hur kortsiktigt man ser på frågan när man väljer dessa argument. Oavsett dagen beslut krävs det stora besparingar i kommunen. Har vi valt att bevilja lånet hade det tagit till slutet av 2016 eller 2017 innan vi behövt öka föreningsbidraget till bandyn så att de klarat driften av hallen. Då har kommunen troligen också haft en ekonomi i balans och vi hade då inte behövt ställa en hall mot satsningar i förskola, skola eller äldreomsorg.

En bandyhall kommer att stå länge, minst 30 år och då måste man se lika långsiktigt på kommunens ekonomi. Har vi inte råd idag har vi heller inte råd imorgon. Det finns egentligen endast ett skäl till att jag argumenterar för att vi ska bevilja lånet nu och inte om 4-5 år eller när kommunens ekonomi är bättre. Det skälet är att representanter för bandyn sagt till mig att det är nu eller aldrig. Ett nej äventyrar helt enkelt bandyn i Bollnäs. Det finns en stor risk att vi inte har någon bandy om tio år. Spelarna spelar hellre i lag som har hall, vilket gör att Bollnäs riskerar att falla ur elitserien. Händer det går det fort. Utan ett elitlag blir det troligtvis mycket svårt för bandyn att locka ungdomar. Utan ungdomar ingen bandy.

Hade det däremot varit så att representanter för bandyn sagt till mig att man har tid att vänta 4-5 år på ett lån eller en hall hade vi självklart kunna skjuta upp beslutet och under tiden sanerat kommunens dåliga ekonomi. Nu säger man inte så. Det är nu eller aldrig enligt bandyn. Har jag fel är dagens beslut rätt. Har jag däremot rätt har vi dödat bandyn i Bollnäs. Hoppas de som röstar nej till en bandyhall är medvetna vad som ligger i vågskålen.

1 kommentar:

  1. Klokt och bra resonemang som jag håller med dig fullständigt om. Tråkigt för alla som har kämpat för detta i föreningen, jag är också rejält besviken. Det är samma politiker som står bakom detta som för bara något år sedan var villiga att på rak arm och utan betänketid låta Arenabolaget bygga en hall som skulle kosta betydligt mer i hyra för kommunen

    Tack!!

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera