tisdag 15 september 2020

Om att stå upp för sin politik.

 Oppositionsråden Hägg och Stenvard, bägge M kräver i insändare och debattartiklar att vi ska stå till svars för den politik vi för och har fört. Jag står gärna till svars för vår politik. För utvecklingen av kollektivtrafiken som skett under de senaste åren. Allt från 30 minuterstrafik mellan Ljusdal-Hudiksvall, Edsbyn-Söderhamn, utökningen av trafik till tiominuterstrafik under högtrafik mellan Gävle-Sandviken, samt timmestrafiken på järnvägen som infördes för ett par år sedan. Det mesta av detta infördes under de år de moderata budgeterna en del år innehöll mindre pengar till Hållbarhetsnämnden och därmed kollektivtrafiken än vad de av majoriteten beslutade budgetar. Ett år handlade det om 18 miljoner lägre budget för HN, ett annat år handlade det om 10 miljoner. När jag vid dessa tillfällen frågade Stenvard vilka busslinjer M ville lägga ner valde han att inte svara. 


Jag har heller inga problem med att stå upp för att kollektivtrafiken i vårt län varit fossilfri sedan 2017, eller satsningen på biogas i stadstrafiken i Gävle.


Jag står också gärna till svars för det arbete vi gjort tillsammans med övriga regioner i norra Sverige som lett till att EU:s så kallade stomjärnvägar förlängts så att Botniska korridoren numera snart ingår, vilket innebär att EU kan bidra med stora pengar till järnvägssatsningar på järnvägen i vårt län. Vi har redan fått 37 miljoner. Jag har heller inga problem att stå upp för min och majoritetens insats i arbetet med dubbelspår på Ostkustbanan, vilket lett till att sträckan Gävle-Kringlan (Axmarby) är prioriterad.


När Stenvards partikamrater i Dalarna lägger ner tandvårdskliniker på landsbygden investerar vi i en mobil tandvårdsklinik som ökar tillgängligheten till tandvård för landsbygden i vårt län. 


Andra saker som är lätt att stå upp för är att länets sjukhus under de senaste fem åren placerat sig väl i olika rankingar. Eller det fördjupade samarbetet mellan regionen och kommunerna om hälso och sjukvård. Eller regionens förmåga att snabbt och smidigt ta över Bollnäs sjukhus när Aleris ville bryta avtalet i förtid. 


Det finns hur många exempel som helst på en framgångsrik politik som jag gärna står upp för. Moderaterna och deras regionråd Hägg och Stenvard har däremot inte särskilt mycket att stå upp för. De klarar inte ens av att för länets invånare presentera en egen politik. Istället hänvisar de till enstaka sakfrågor och att deras politik finns presenterad på deras hemsida.


Jag är inte intressera av att läsa om deras politik på hemsidor. Jag vill debattera den i regionfullmäktige, på debattsidor, på sociala medier och varhelst politik debatteras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar