lördag 23 februari 2019

Om upphandling och det viktiga i att ställa krav på arbetsrättliga villkor

Under onsdagens regionfullmäktige riktades kritik mot mig från det moderata oppositionsrådet Patrik Stenvard med anledning av den nya upphandlingen av stadstrafiken i Gävle. Kritiken bestod i att vi i upphandlingsunderlaget ställt krav på såväl arbetsrättsliga villkor som att en större andel av bussarna ska drivas av biogas. Av någon anledning jag inte riktigt förstår verkar han ha ett horn i sidan till Ekogas i Forsbacka som tillverkar biogas av länets matavfall. 

Jag menar att det är riktigt och viktigt att ställa såväl stora miljökrav som arbetsrättsliga villkor när varor och tjänster upphandlas av offentliga organisationer. Upphandling kan vara ett kraftfullt verktyg om det används rätt. Att vi socialdemokrater och moderater har olika syn på arbetsrätt, anställningstrygghet och arbetsmiljö är ju ingen hemlighet så ur det perspektivet är kritiken från det moderata oppositionsrådet självklar.

I fredags träffade jag Kommunal och representanter för busschaufförerna som kör den busstrafik som utgår från Hudiksvall. Det var ett bra och i mina ögon viktigt möte. De beskriver sin vardag, sin yrkesstolthet och den stress som är en konsekvens av tighta tidtabeller och långa arbetspass med långa obetalda uppehållstider. En av chaufförerna menar att bristen på busschaufförer inte enbart kan lösas med att utbilda fler. Det måste också skapas mer attraktiva villkor för busschaufförer, kortare ramtider och mindre stress. Den vardag busschaufförerna beskriver är en direkt konsekvens av hur upphandlingen, dvs avtalet mellan Region Gävleborg och bussbolaget som utför uppdraget är formulerat.

Det jag tänker på när jag tar tåget hem från Hudiksvall är hur viktigt det är att politiken ställer rätt krav när busstrafik och annat ska upphandlas. Jag menar att vi måste hitta en bättre balans mellan pris, kvalitet och andra viktiga kriterier. Efter mötet med busschaufförerna är jag mer övertygad om att vi måste bli bättre på att ställa krav på arbetsvillkor och arbetsmiljö vid upphandling. Vi som upphandlar busstrafik och annat har ett stort ansvar för att säkerställa en god arbetsmiljö för busschaufförerna. Att enbart se till pris kommer troligtvis att i slutändan kosta samhället mer än att ställa arbetsrättsliga krav och krav på en god arbetsmiljö. 


Kritiken från det moderata oppositionsrådet väger i sammanhanget därför tämligen lätt.

2 kommentarer:

  1. Kritiken bestod i att du uttalat dig att nu har socialdemokraterna tagit bort delade turer inom stadstrafiken i Gävle. för det första så har inte Netbus delade turer, så de går således inte att avskaffas. I underlagen, som jag läst noga, finns inga krav på att man inte får ha delade turer, det har inte heller varit med i utvärderingen. Detta har jag även fått bekräftat av X-trafik.

    Så den stora frågan var om du ansåg det vara rätt att gå ut med uppgifter som uppenbarligen är fel, vilket jag får med ditt svar tolka att du tycker är helt okej. Här tror jag nog att dina och mina värderingar skiljer sig åt.

    När det gäller Biogas så var kritiken att du fört dialog med oppositionen i kommunen(också enligt ditt uttalande) vilket inte är okej. Sedan anser jag att nämnden borde få tagit ställning i en sådan viktig politisk fråga som dessutom kommer kosta regionen massor av extra pengar som vi politisk hellre skulle lägga på andra saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som är intresserad vad som egentligen sades i frågan på förra veckans regionfullmäktige kan själv lyssna på eftersändningen. För övrigt har jag aldrig påstått att borttagande av delade turer var ett krav i upphandlingen. Det jag och vi socialdemokrater ställt krav på är arbetsrättsliga villkor. Mot det kravet responderade det företag som vann upphandlingen genom att skriva in att de inte tänkte ha delade arbetspass. Något som vi socialdemokrater menar är mycket positivt.

      Radera