lördag 16 juni 2018

Mitt framtida Bollnäs, sett med ett regionråds ögon

I år firar Norra stambanan genom Bollnäs 140 år. Utan järnvägen är det tveksamt om Bollnäs stad eller ens Bollnäs kommun funnits. Det hade nog endast varit en kyrkby som vilken som helst i Hälsingland. 

Järnvägen har format Bollnäs och järnvägen kommer även i framtiden spela en avgörande roll förr Bollnäs, såväl för staden som för kommunen. Med sin relativa närhet till såväl Gävle och Mälardalen är jag övertygad om att Bollnäs liksom övriga hälsingekommuner med järnväg kommer att vara attraktiva att bosätta sig i eftersom om fler än idag kommer att arbeta och även studera på andra orter.

Bollnäs, med sina goda kommunikationer, sin närhet till vatten och natur kan med rätt kommunala prioriteringar bli en av Hälsinglands mer attraktiva kommuner.

Hur ser då mitt framtida Bollnäs ut? En svår fråga att svara på, men i min vision ser jag en kommun som har en tydlig frilufts och kulturprofil. Jag menar att det smartaste är att bygga vidare på det som finns idag, det som är Bollnäs styrkor. De flesta landsbygdskommuner kan erbjuda en vacker natur, därför räcker inte det. Mer måste till. Kulturen är stark i Bollnäs, liksom föreningslivet. Utveckla det rika kultur och föreningslivet, säkerställ att det finns lokaler för teater, musikutövning, dans mm. Det jag vill se utvecklas på fritidssidan är exempel större möjligheter för hästnäringen. Fler ridstigar och körvägar. Jag vill också se fortsatta satsningar på skidspår och leder för både vandring och cykel. Lyft Bollnäs närhet till vatten. Återställda vattendrag som bidrar inte bara till besöksnäringen utan bidrar också till kommuninvånarnas välbefinnande.

Det jag skriver om ovan är möjligt att nå, men en av förutsättningarna för att Bollnäs och Hälsingland ska vara en plats där det är enkelt att bo och leva är att det är enkelt att ta sig dit och därifrån. Därför behövs satsningar på vägar, järnvägar, cykelbanor och sist men inte minst en kollektivtrafik som är snabb, pålitlig och billig. Därför höjer jag blicken och betraktar mitt framtida Bollnäs från ett annat perspektiv, nämligen Bollnäs som en del i Hälsingland, länet, landet och Europa. Bollnäs ligger idag drygt två timmar från Arlanda. Med rätt satsningar på järnväg och väg kommer den tiden att bli kortare. Jag ser också ett Mälardalen som expanderar norrut, vilket borde göra Bollnäs och Hälsingland mer attraktivt att bo och leva i för människor som arbetar i Mälardalen.

Som regionråd med ansvar för kollektivtrafik och infrastruktur driver jag frågorna om satsningar på järnvägsinfrastruktur och fler persontåg på järnvägen stenhårt. Får mitt parti förnyat förtroende att leda Region Gävleborg under nästa mandatperiod kommer jag att fortsätta det arbetet.

I mitt framtida Hälsingland finns en robust järnvägsinfrastruktur där ett dubbelspår på Ostkustbanan tillsammans med en rustad Norra stambana möjliggör snabba och bekväma resor till och från landskapet. Tillsammans med väl rustade vägar är Hälsingland en av landets mest attraktiva landsbygdslandskap att bo och leva i. Elproduktionen i Ljusnan och Voxnan är miljöanpassad, vilket gör att lax, öring och annan vandrande fisk har återtagit sin rättmätiga plats i dessa vattendrag. Övrig vattenkraft är avvecklad och genom återställning av vattendragen är Hälsingland en av de mest attraktiva ställen för utländska sportfisketurister att besöka. Närheten till Arlanda gör att det är enkelt att ta en sportfiskeweekend till Bollnäs och Hälsingland. Jord och skogsbruk bedrivs på ett hållbart sätt. I och med att mer av landskapets råvaror förädlas lokalt så har den cirkulära ekonomin skapat tillväxt som möjliggör en god välfärd i Hälsinglands kommuner. 

Infrastrukturen tillsammans med en väl fungerande kollektivtrafik har också möjliggjort för Hälsinglands näringsliv att utvecklas. Kompetensförsörjningen är enklare och de väl fungerande kommunikationerna gör det enkelt för såväl människor som varor och gods att komma till och från Hälsingland. Stommen i Hälsinglands näringsliv är små och medelstora företag med lokala ägare och därigenom lokal förankring.


Infrastruktur, kommunikationer och kollektivtrafik är en av möjliggörarna, tillsammans med Hälsinglands invånare troligtvis den viktigaste.  

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Intressanta tankar om framtiden, jag håller absolut med dig i allt.

    En fråga bara, när kommer ert regionala partiprogram inför valet ut på hemsidan? Det är för många frågor just nu efter att jag läste om det i Ljusnan som behöver redas ut.

    Tack!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera