onsdag 2 augusti 2017

Sommartankar om Bondegatan i Arbrå. Kan kommunen göra något?

När jag är sommarledig har jag tid att utveckla tankar och funderingar jag gått och burit på, tankar som hittills endast varit frön som inte kunnat gro. En del av dessa tankar kanske är återvändsgränder, medan andra kan vara värda att jobba vidare med. Jag tänker därför skriva ett par sommarbloggar som handlar om några av dessa tankar och funderingar.

Jag har ganska starka känslor för Arbrå. Den främsta anledningen är att jag arbetat 17 år på Svedala-Arbrå/Sandvik och har därför lärt känna Arbrå och arbråborna som arbetat där. Det har skett stora förändringar i Arbrå sedan jag började jobba där 1990. Då fanns tre livsmedelsbutiker, post, banker, sportaffär, cykelhandlare, skohandel, bensinmackar, tandläkare, hälsocentral, ja i stort sett allt man förväntar sig ska finnas där det bor ganska många människor. Idag finns inte mycket kvar. En del stängde för att arbråborna valde att handla eller att uträtta sina ärenden på annat håll, en del stängde för att ägarna till verksamheterna inte ansåg att det var värt att finnas kvar. Människorna finns dock kvar och de förväntar sig att deras Arbrå ska vara ett trivsamt samhälle att bo och leva i. Som alla andra blir jag mycket dyster när jag idag åker uppför Bondegatan och ser förfallet. Arbrå förtjänar bättre.

Uppenbart är att den privata fastighetsägare som tog över Arbrå värdshus och ytterligare några fastigheter har misslyckats med att fylla fastigheterna med verksamhet. Kan någon annan privat fastighetsägare fylla fastigheterna med verksamhet eller är det andra lösningar som gäller? Om nu dessa fastigheter säljs, kan kommunen köpa dem och göra något vettigt av dem?

En tanke som väckts är att riva dem och förvandla tomterna till parkmark. En ganska bra tanke. Bondegatan och Arbrå skulle bli betydligt attraktivare än vad det är. Idag. Men ger det det lyft Arbrå behöver? Kanske kanske inte. En tanke som börjat gro i mitt huvud är att kommunen skulle köpa värdshuset, renovera det och flytta kommunal verksamhet dit. Detta skulle ge Arbrå ett lyft. Fler människor som finns i Arbrå under dagtid gör att affärer, lunchställen mm skulle kunna få mer intäkter. Värdshuset ligger centralt med endast någon minut från järnvägsstationen, där både buss och tåg stannar. Med tåg är det endast 10 minuter till Bollnäs, med buss något längre.

Vilken typ av verksamhet skulle då kunna flytta dit? Frågar man mig kan det vara i stort sett vilken verksamhet som helst. Varför inte en förvaltning eller delar av en förvaltning?


Om regeringen kan prata om att statlig verksamhet måste flyttas ut i landet för att bidra till att hela landet ska leva och utvecklas och regionen pratar om att finnas i hela länet borde väl kommunen kunna ha verksamhet i hela kommunen? Allt behöver inte vara koncentrerat till Bollnäs tätort. 

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Självklart så håller jag med dig i detta mycket kloka resonemang.

    Tack för att du finns till och tänker!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera