söndag 20 augusti 2017

Från ledighetslunk till politisk vardagspuls. En kort summering av sommaren

Sommarledigheten är över och det är dags att göra sig av med semesterfläsket och kasta sig in i höstens politiska arbete. Helt ledig är vi ju inte vi som har ett politiskt uppdrag på heltid. Det är allltid mer eller mindre små ärenden som behöver hanteras. Det mesta fixar man via mail eller telefon, vilket sällan stjäl någon tid. Jag läser mailen ett par-tre gånger per dag när jag är ledig, hanterar de ärenden som inte kan vänta. Inget som egentligen stör ledigheten eftersom det är enkelt när man alltid är uppkopplad.

Första arbetsveckan har hittills varit mycket intensiv. Att utan startsträcka gå från sommarledighetslunk till turbofart har sina sidor. Skönt då att jag har tågresorna hem att varva ner på. 

Under sommaren har jag hanterat en fråga om kontanthantering vara eller icke vara på våra sjukhus och hälsocentraler. En ganska komplicerad fråga. Region Gävleborg har sedan många år tagit bort möjligheten att betala sitt besök på sjukhus/hälsocentral kontant. Istället får man en faktura hemskickad. Ett system de allra flesta är nöjda med. 2015 kom en vägledande dom som hävdar att landsting är skyldiga att ta emot kontanter. Vi har därför ställt en fråga till Sveriges Kommuner och landsting (SKL) och bett om vägledning. Det handlar ju om hela landstingssverige, därför är det rimligt att SKL ger rekommendationer till samtliga landsting. Vi har därför valt att avvakta besked från SKL.

Har också haft en kortare insändardebatt med det moderata oppositionsrådet Patrik Stenvard om Hållbarhetsnämndens budget för 2018. Moderaterna vill nämligen sänka budgeten med 10 miljoner. Eftersom det mesta i Hållbarhetsnämndens budget är kollektivtrafik är det naturligt att ställa frågor vilka linjer M vill lägga ner. Det är ju där miljonerna finns. I regionfullmäktiges budgetdebatt i juni var Stenvard  mycket tydlig. ”Vi ska inte ha biogas” var svaret på min fråga till honom. Stenvard tror inte på på biogas som drivmedel till stadsbussarna i Gävle. Han har absolut en poäng. Långsiktigt är också jag övertygad om att elbussar är framtiden för kollektivtrafik i länets tätorter. Det handlar inte bara om drivmedel. Elbussar bidrar också till en bättre stadsmiljö genom att de är betydligt tystare jämfört med bussar som drivs av en förbränningsmotor. Fast kortsiktigt är nog biogas ändå en smartare lösning eftersom vi idag har en produktion av biogas i Forsbacka. En anläggning som byggdes med syftet att förse kollektivtrafiken med biogas och stadsbussarna i Gävle står i tur att upphandlas. Det vore då logiskt att upphandla fler biogasbussar. Även Gävle kommun där Stenvard för övrigt ingår i kommunledningen som kommunfullmäktiges ordförande resonerar så. Fler biogasbussar i nästa upphandling och i det långsiktiga perspektivet styr vi över biogas till busslinjerna utanför tätorterna och ställer om till elbussar i stadstrafiken. Undrar hur hans alliansvänner i Gävle kommun ser på det faktum att han ur ett kortsiktigt perspektiv hellre sänker Gästrike Ekogas än höjer blicken och tänker mer långsiktigt. Gästrike Ekogas ägs av Gästrike återvinnare och Gävle energi. Gästrike återvinnare ägs av gästrikekommunerna och Gävle energi ägs av Gävle kommun . Det nya avtalet för stadstrafiken i Gävle börjar för övrigt inte gälla förrän 2020, vilket innebär att Moderaterna inte kan spara pengar på att avveckla biogasen 2018. Därför har Stenvard inte svarat på min fråga om vilka busslinjer Moderaterna vill lägga ner eftersom de vill minska anslaget till Hållbarhetsnämnden.


I övrigt har det varit relativt lugnt. Två vigslar och lite partiaktiviteter. För första gången på många år har jag och min hustru haft semester samtidigt, vilket har varit mycket skönt. Vi har bland annat varit i Skottland på bilsemester, Ett land jag längtar tillbaka till. Jag fascineras av det karga landskapet och de vänliga människorna och förvånas över hur svårt det var att ställa om sig till att köra bil i vänstertrafik. Vägarna i Skottland är ganska smala men fina och härligt kurviga. Det vore häftigt att kunna ta Miatan med sig dit någon gång. Vi har också åkt en hel del Miata och haft en kortare husvagnssemester i Linsell med fiske och avkoppling. Konsekvensen av det blev att vi sålde vår lilla husvagn och köpte en något större vagn, en gammal Solifer 450 Artic från 86. Jättefin och välhållen trots att den är gammal. Vi köpte vår första husvagn för tre år sedan eftersom vi var lite nyfikna på om husvagnslivet var något för oss. Jag har trivts bra i vår vagn, men hustrun har tyckt att den är för liten om man är två personer. Jag kan hålla med henne om detta, jag har för det mesta varit ensam i vagnen och då har den funkat perfekt. Därför var det ett ganska lätt beslut att byta, särskilt när vi fann en så fin vagn som vi gjorde. 

Det enda jag kan känna lite besvikelse över när jag blickar tillbaka till sommaren är att jag inte förmår komma igång med barmarksträningen inför vinterns längdskidåkning. Jag får inte den där endorfinkicken eller vad det är som krävs för att få igång motivationen. Det innebär att jag i stort sett måste börja från noll när snön kommer. Mina skidåkarkompisar gör allt de kan för att peppa mig, men det hjälper inte. Det är så mycket annat som drar.

Inför hösten är kalendern fullspäckad. Allt från partiaktiviteter inklusive kyrkoval till infrastrukturfrågor på EU-nivå. Upphandlingen av wi-fi på X-tåget har återigen överklagats, vilket känns som en stor motgång. Hoppas det löser sig under hösten så att vi kan uppfylla löftet om wi-fi. De frågor som under hösten ligger på mitt bord är bland annat följande:

  • Behovet av fler tåg för att kunna få igång timmestrafik på Norra stambanan och Ostkustbanan 
  • Framtidsbygget. Ny och ombyggnad av sjukhusen i Gävle och Hudiksvall. 
  • Länsplanen för infrastruktursatsningar inklusive cykelvägar
  • Vätgasbussar. Kan vi gå vidare med det projektet
  • Hur får vi till en infrastruktur i länet för fossilfria drivmedel?
  • Cyklar som anställningsförmån. Kan det vara något för Region Gävleborg?
  • Trafikplan 2019. Hur utvecklar vi kollektivtrafiken ytterligare?
  • Miljöprogrammet. Hur arbetar vi för att snabba på omställningen till ett hållbart Gävleborg?

Trots att kalendern är fulltecknad hoppas jag hinna med ett par fiskehelger i Ljungan. Har endast varit dit en gång i år vilket är på tok för lite. Har inte heller hunnit varit ute och paddlat med min uppblåsbara kanot, vilket känns lite tråkigt. Hoppas jag hinner med sådant innan hösten är över.


Hur som helst är det skönt att vara igång. Jag gillar tempot, intensiteten och ryckigheten inom politiken. 

1 kommentar:

  1. Hej Janne!

    Jag tycker att det är klokt att ni har tagit bort kontanthanteringen ute på enheterna. Det som är ett problem är att de som måste betala fakturan över disk får betala väldigt mycket pengar oavsett om de gör det på postkontor eller på banken, vi har ju avgiften för att den skall vara exakt lika för alla, men just dessa kanske extra sårbara människorna får betala mycket mer. Det vore kanske ide för er att ta den extra avgiften, för jag anser att den skall inte påläggas patienten/ kunden eftersom avgiften ÄR fastställd och skall gälla alla, den bör ni kunna ta åt dessa.

    Du har många intressanta projekt på din dagordning, jag ser ram emot att följa ditt arbete med dessa.

    När det gäller försäsongsträningen så förstår jag dig fullständigt, du var otroligt duktig ifjol, så jag tror att du kommer att klara denna säsongen minst lika bra, jag tror på dig!

    Tack för att du finns till!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera