tisdag 13 juni 2017

Noteringar gjorda på en flygplats i Berlin

Skriver detta på Tegel, en av Berlins flygplatser. Har varit på möten med Baltic Sea Commission. Dels deras General Assembly (årsmöte) och dels ett möte med den maritima gruppen. Region Gävleborg är inte medlemmar i den maritima gruppen, men är ändå välkommen att delta som observatör på deras möten. 

Det har varit färre utlandsresor den här vintern och våren jämfört med ifjol. Det har ändå varit intensivt så det räcker och blir över. Behovet av sommarledighet känns i både kropp och själ. Kör intensivt den här veckan och nästa, därefter en veckas laxfiske i Orkla, sedan Almedalen för att först då påbörja sommarledigheten på riktigt. Helt ledig är jag ju aldrig eftersom jag kollar mail nästan varje dag samt håller mig uppdaterad om vad som händer i länet.

EU och det regionala samarbetet runt Östersjön är viktigt och ständigt aktuellt. På den maritima gruppen var det mycket intressanta diskussioner om hur regionerna runt Östersjön kan arbeta med de 17 hållbarhetsmålen som är kopplade till Agenda 2030. Där det finns gemensamma nämnare för regionerna runt Östersjön vinner vi på att samverka. Östersjöregionen ska vara den mest hållbara regionen i världen och därigenom vara pådrivare för en mer hållbar värld. Eftersom Östersjön är ett av världens mest utsatta innanhav är det viktigt att frågan om en friskare Östersjön prioriteras på alla nivåer.

Det jag tar med mig från Berlin är insikten om hur viktigt EU-samarbetet är för Östersjön och för utvecklingen för länderna och regionerna runt Östersjön. Det jag också tar med mig är en känsla av otillräcklighet. Det finns så mycket vi behöver göra när det gäller omställning till ett mer hållbart samhälle. Allt från fastighetsnära sopsortering till närodlat, till minskade utsläpp, till ett ekonomiskt system som stimulerar omställning osv. Känslan av otillräcklighet sporrar mig att jobba än hårdare i dessa frågor både som politiker och som privatperson.


Resan hem ägnas åt att ännu en gång gå igenom handlingarna till morgondagens regionfullmäktige. Det är budgetfullmäktige och därigenom det fullmäktige som kanske tydligast speglar skillnaderna mellan majoriteten och oppositionen. De har samtliga egna budgetar med skiftande kvalitet. Det som slår mig när jag går igenom dem är hur väsenskilt samtliga oppositionspartier utom Liberalerna ser på Region Gävleborgs uppdrag. Liberalerna har som vi lagt en budget som omfattar hela vårt uppdrag medan övriga oppositionspartier har lagt en typisk landstingsbudget där det regionala utvecklingsuppdraget knappt nämns och ännu mindre prioriteras. Innehållet kommer jag att skriva om i ett kommande inlägg efter fullmäktiges budgetdebatt.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Det är inte långt kvar nu till Norgeresan, kämpa på ett tag till bara. Jag ser fram emot din blogg om budgeten.

    Tack!!!! <3

    Vänliga hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera