onsdag 25 januari 2017

Om att ha fel

Dagens blogg handlar om att ha fel. Och jag exemplifierar mitt resonemang med frågor från kommunpolitiken.

Ibland är det bra, till och med nyttigt att ha fel. Det viktiga är att man vågar se sitt misstag och dra lärdomar av det. Vi politiker har ett särskilt ansvar att lära av misstag eftersom våra misstag kan få stora konsekvenser för medborgarna. Soppan med Brotorget är ett exempel på hur politikers misstag får kostsamma konsekvenser. Dagens blogg handlar om ett betydligt allvarligare misstag än turerna kring Brotorget, nämligen byskolorna.

Jag blev under arbetet med Framtidens skola övertygad om att kommunen med den skolpeng vi har inte kan driva skolor med färre än 100 elever. Det som övertygade mig var den utredning/underlag med tillhörande kalkyler som låg till grund för beslutet. Byskolorna lades ner av ett i stort sett enigt kommunfullmäktige. Samtliga byskolor som lades ned omvandlades till friskolor tack vare ett massivt engagemang från de bygder skolorna låg i. Jag var övertygad om att skolorna skulle överleva några år innan man var tvingade att ge upp. Jag hade fel. En majoritet i kommunfullmäktige hade fel. Byskolorna växer de så att det knakar. I veckan kunde man läsa i tidningen att Sörängs skola måste bygga ut för att kunna ta emot det ökade elevantalet. Samma sak i Segersta.

Lärdomen är att våga ifrågasätta experterna. Politik bygger på medborgarnas engagemang och det engagemanget kan inte ersättas av experter och byråkrater. Inför beslutet om Framtidens skola valde vi att lyssna mer på experter och profession än på engagerade medborgare. Där låg felet. Vi politiker måste bli bättre på att lyssna till och ta vara på medborgarnas engagemang i olika frågor. Om de privata byskolorna i Bollnäs kommun kan drivas och utvecklas som friskolor borde rimligtvis kommunen också kunnat driva dessa skolor vidare, dessutom till en lägre kostnad. Friskolor är kostnadsdrivande för en kommun på grund av att ersättningssystemet till friskolorna är kostnadsdrivande.

Frågan är om vi lärt oss något? Jag är inte så säker. Vi har en kostutredning kommunfullmäktige beslutat om men som ännu inte är verkställd. Den, liksom beslutsunderlaget i Framtidens skola menar att det är bättre att koncentrera verksamheten till färre enheter. Tänk om den utredningen dragit samma felaktiga slutsatser som utredningen om Framtidens skola? Hur tar utredningen avstamp utifrån medborgarperspektivet? Utifrån hälsoperspektivet? Vällagad mat lagad på plats ger självklart en större livskvalitet jämfört med centralt lagad mat levererad i kantiner. Kostutredningen verkar ta avstamp i kostproduktion istället för barnens och de äldres behov. Varför inte höja blicken och ställa de kritiska frågorna? Är kostproduktion politik? Hälsingland vill ju marknadsföra sig som ett landskap med stora matupplevelser. Borde inte det också gälla kommunens egna verksamheter? Bollnäs kommun har kända profiler inom kost och restaurang. Borde detta faktum inte vara vägledande för hur vi själva tänker när det gäller skolmat och mat på våra äldreboenden? Varför inte välja en annan syn än det smala produktionstänket. En syn där vi istället visar att vällagad skolmat är en del i arbetet för bättre skolresultat, att vällagad mat är den i arbetet med de äldres hälsa och livskvalitet?

Det är några av de lärdomar jag vill dra av att ha haft fel om Framtidens skola.

3 kommentarer:

  1. Bra tänkt och formulerat! Att kunna inse och erkänna att man tänkte (och handlade) "fel" är en god egenskap väl värd att beaktas, och framför allt att dra lärdom av erfarenheten. Hoppas nu att "matfrågan" kan behandlas på ett klokare sätt, sett ur mänskligt perspektiv, vilket inte behöver strida mot ekonomiska intressen.

    SvaraRadera
  2. Hej Janne!

    Jag lovar dig att så är fallet även i matutredningen, låt det vara som det är eller satsa på att ha köken ännu närmare de som skall äta maten, det tycker jag vore det bästa.

    Tack för att du finns till och resonerar så klokt! <3

    Vänlig hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  3. Hej! Det är ju bra att du inser att man kan ha fel och att misstag görs. Ett sånt misstag som jag tycker har begåtts är matfrågan i skolan som vi tog upp för ett antal år sen. Barnen behöver BRA mat i skolan, det ger positiva effekter både på lång och kort sikt. De behöver bra energi för att kunna ta till sig kunskapen de får från skolan varje dag. På lång sikt SÅ många anledningar. Hälsoaspekten är den jag värnar om mest. Jag vill att mina barn ska vara friska och inte behöva få i sig mat som på sikt kan ge sjukdomar. Här är min övertygelse att pengar kan sparas (om det nu måste prioriteras), samhället kommer att få betala dyrt med sjukdomar mm. Vi behöver väl en bra framtid med kloka hälsosamma medborgare som kan se till att samhället fungerar? Ge barnen bra mat lagad från grunden så kommer framtiden att se ljusare ut. Jag vill iallafall att mina barn ska vara friska, jag vill inte att skolmaten ska förstöra min barn. Som det är nu vill de inte äta maten (egentligen inte jag heller), så att välja mellan två onda ting. Alla vet vi att maten kan förändra vilken människa som helst, frågan är bara vem som ska betala priset. Dålig "billig" mat som ger trötta och sjuka barn. Bra vällagad mat som ger energifyllda och friska barn? Får barnen bra mat är jag säker på att det blir lugnare och mer harmoniskt i klassrummen. Lärarna kanske också får en bättre arbetsmiljö? Hoppas bara att beslutsfattare kan fatta rätt beslut!

    SvaraRadera